Meglerfirma gjorde narr av champagnemeglerne med «fete biler»

Meglersjefen i Foss & Co kjører selv en Jaguar-kabriolet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Meglerfirmaet Foss & Co har de siste dagene greid å provosere den samlete eiendomsmeglerbestanden i Norge, med en tilsynelatende ironisk egenreklame.

Reklamen, som stod på trykk i Aftenposten denne uka, viser en glisende mann i dress, pels og solbriller, poserende ved et skinnende bilpanser.

Annonseteksten lyder som følger:

«Keen på «megler smekk» med fet bil og svindyr dress dekket inn av ditt boligsalg? (Ikke ring oss...)»

Nå viser det seg at gründeren av firmaet, Anders Foss, selv har både en Jaguar XK8 kabriolet og en Mercedes ML SUV i garasjen, ifølge Dagens Næringsliv.

Selvironi

Daglig leder i Foss & Co, Petter Normann Hansen, forteller at reklamen var ment høyst ironisk.

- Vi lagde annonsen for å skape oppmerksomhet og det har vi virkelig fått, sier Normann Hansen til Dagbladet.no.

Meglerfirma gjorde narr av champagnemeglerne med «fete biler»

- Men den er laget med mye selvironi, ikke minst mot oss selv. Det ser ut som mange ikke har forstått akkurat det, fortsetter han.

Provoserer

En rekke meglere har hisset seg kraftig opp over reklamekampanjen.

- Det er helt latterlig. Hvis det ikke er «dress code» hos Foss & Co, er det ikke så rart at selskapet har så få oppdrag. Gi meg en selger som vil ha en uflidd megler som kjører en bil uten eksospotte, sier Miguel Sørholt i Privatmegleren til DN.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hanne Railo, daglig leder i Eiendomsmegler- foretakenes Forening (EFF), som organiserer de ulike meglerfirmaene, er heller ikke fornøyd med Foss & Cos reklameutspill.

- Vi synes det er dårlig å rakke ned på kollegaer for å selge mer av seg selv, sier Railo til Dagbladet.no og utdyper:

- Det er noe med å bruke ironi i en reklame. Det er ikke sikkert at alle skjønner at det er ironi.

Beklager

MÅ LEVE MED NEGATIV OMDØMME: Eiendomsmeglere over hele verden opplever at det finnes en rekke fordommer mot hele yrkesgruppen, tror Finn Tveter, 
direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund. Arkivfoto: SCANPIX
MÅ LEVE MED NEGATIV OMDØMME: Eiendomsmeglere over hele verden opplever at det finnes en rekke fordommer mot hele yrkesgruppen, tror Finn Tveter, direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund. Arkivfoto: SCANPIX Vis mer

Meglerfirmaet selv forteller at reklamen har blitt godt mottatt av forbrukerne.

- Vi har fått mange støtteerklæringer, spesielt etter som saken har sklidd ut helt i avisene de siste dagene, sier Normann Hansen.

Han beklager hvis noen meglere føler seg tråkket på av annonsen.

- Det var absolutt ikke vår intensjon. Det er lov å tjene penger og lykkes i Norge, men som bransje må man kunne ha litt selvironi. Forbrukeren må få vite at også vi er klar over hvordan meglere kan oppfattes.

Fokus på bilparken

Foss & Co ønsket heller ikke å skape debatt med sin annonse.

- Men debatt har det blitt og det har blitt svært personfokusert, sier Normann Hansen.

Både han og firmaets gründer Anders Foss har de siste dagene måtte svare på flere spørsmål om sitt bil- og dressforbruk.

Dagens Næringsliv skriver i dag at Foss har to luksusbiler i garasjen, uten at den bilinteressert gründeren selv skjønner hva det har med saken å gjøre.

- Jeg kjører jo ikke akkurat en Aston Martin til jobben. Hvis jeg hadde dratt på befaring i den typen biler, hadde saken vært annerledes, sier Foss til Dagens Næringsliv.

- Jeg har aldri tidligere fått negativ tilbakemelding på bilene jeg kjører. Janteloven er ikke lenger så regjerende, ikke engang på Kolbotn, fortsetter han.

Stort sett fornøyde kunder

Direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Finn Tveter, synes det er vanskelig å vurdere reklameframstøttet, fordi folk som ser reklamen har ulik humor og vil dermed oppfatte budskapet forskjellig.

- Men blir konsekvensen av dette et forsterket vrangbilde, av jålete meglere som kjører rundt i fine biler, så er det selvsagt dumt, sier Tveter til Dagbladet.no.

Han tror at meglere er vant til den negative fokuseringen og greier å leve med dette stemplet fordi de til daglig ikke opplever slike holdninger fra sine kunder.

- Det er stor forskjell på om du spør noen om hva de synes om megleren de brukte til å selge sin bolig og om meglere generelt. Undersøkelser viser nemlig at folk stort sett er veldig fornøyde med eiendomsmeglerne de har forholdt seg til, fortsetter Tveter.

Det negative omdømme kan også komme av at mange misforstår meglernes oppdrag, ifølge ham.

- Ved gjennomføringen av selve handelen, fungerer megleren som mellommann og skal sørge for en ryddig og trygg prosess. Men når det kommer til selve salget er det ingen tvil, megleren er på ingen måte kjøpernes mann og skal sørge for å oppnå best mulig pris.

Mye kritikk

Eiendomsmeglerbransjen, eller i alle fall den stereotypiske framstillingen av den, har fått hard medfart den siste tiden.

En rekke aviskommentatorer har spisset sine klør og slaktet den påståtte champagne- og luksuskulturen meglerne representerer.

Forlegger og kommentator Anders Heger skrev blant annet følgende i Dagsavisen.

«... Om min datter ble glamourmodell, ville jeg blitt betenkt. Om hun ble eiendomsmegler ville jeg skammet meg.»

Avhengig av tillit

Hanne Railo i EFF forteller at meglerbransjen er klar over at de står ovenfor en omdømmeutfordring.

- Det har vi også satt på agendaen, blant annet ved å arrangere etikk- og omdømmeseminar for eiendomsmeglere, sier Railo til Dagbladet.no.

Hun mener at det medieskapte bilde av en typisk megler stemmer dårlig med virkeligheten.

- De aller fleste meglere jobber hardt for pengene og er helt avhengig av kundenes tillit. Har man ikke et godt navn og rykte og mister tilliten, overlever man heller ikke lenge i denne bransjen.

HAR EN TOPPLØS JAGUAR I GARASJEN: Gründer av meglerfirmaet Foss & Co, Anders Foss er bilinteressert og har en Jaguar XK8 kabriolet (bilde) og en Mercedes ML SUV i garasjen, ifølge Dagens Næringsliv.
DEN VANSKELIGE IRONIEN: Ironi kan være et dårlig virkemiddel i markedsføring og det er ikke sikkert at alle vil forstå budskapet, ifølge Hanne Railo, daglig leder i Eiendomsmeglerforetakenes Forening.
OMSTRIDT ANNONSE: Denne annonsen som ble tryket i Aftenposten denne uka vekker debatt i meglermiljøet.