Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Mehamn-vitner forklarer seg på nytt

Til uken vil 17 vitner til flyulykken utenfor Mehamn i Finnmark i 1982 forklare seg for den nye granskingskommisjonen. Flere av vitnene er ikke blitt avhørt tidligere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vitnesesjonen finner sted i Mehamn, og er den første av flere slike sesjoner. Fire av vitnene har ikke forklart seg for noen granskingskommisjon tidligere. Utover høsten har vi til hensikt å avhøre flere vitner, så vel militære som sivile, sier granskingskommisjonens leder, Gaute Gregusson, til NTB.

Hele neste uke er satt av til avhør av vitner fra Mehamn-området. Vitnesesjonen har form av åpen høring, og vil dermed foregå med allmennheten og medier til stede.

Omstridt gransking

Mehamn-ulykken er ikke utelukkende historien om Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Mehamn 11. mars 1982 med 15 personer om bord. Den er like mye en historie om vitner som hevder seg oversett og offentlige granskingskommisjoner som mangler tillit hos de pårørende.

Stridens kjerne er årsaken til ulykken. Den opprinnelige flyhavarikommisjonen, ledet av generalløytnant og tidligere krigsflyger Wilhelm Mohr, kom i 1984 til at flyet styrtet etter at halefinnen og en del av sideroret falt av i luften som følge av «en uheldig kombinasjon av turbulens og rorbruk». I 1988 kom den utvidede granskingskommisjonen, fremdeles under Mohrs ledelse, til samme konklusjon.

Teorien om at et britisk Harrier-jagerfly kunne ha noe med ulykken å gjøre, ble avvist av begge kommisjoner, til tross for at NATO-øvelsen «Alloy Express» var i gang i Sør-Troms og flere vitner i Mehamn og Berlevåg mener å ha sett britiske jagerfly i tiden rundt ulykken.

Står på sitt

Tidligere førskolelærer Grete Mortensen er en av dem som hevder å ha sett jagerfly «på samme kurs som Widerøe-flyene pleide å ha når de passerte». Kommisjonen mente hun forvekslet jagerflyet med norske Starfighter-fly som søkte etter ulykkesflyet en drøy halv time etter ulykken. Dette har Mortensen avvist. Hun er en av vitnene som vil forklare seg på nytt i uka som kommer.

En del av kritikken mot granskingskommisjonene er blitt forsøkt imøtegått i flere rapporter, senest i 1998. De som mener å kunne bevise at britiske jagerfly hadde noe med ulykken å gjøre, har likevel stått på sitt. I november i fjor sendte NRK Brennpunkt en dokumentar om Mehamn-ulykken. I programmet forteller den pensjonerte oberstløytnanten Per Gavin at han hadde radiokontakt med flygeren om bord i et Harrier-fly som var på tokt over Finnmark ulykkesdagen. Sammenholdt med vitneforklaringer og opplysninger om et skadd Harrier-fly som skal ha nødlandet i Tromsø og Bardufoss den 11. mars 1982, bidro opplysningene fra Gavin til å så ytterligere tvil om granskingskommisjonenes konklusjoner.

Resultatet ble at Stortinget besluttet å opprette enda en granskingskommisjon etter Mehamn-ulykken.

Ny kommisjon

Den nye kommisjonen teller åtte medlemmer, har domstolsmyndighet og ledes av tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø. Ingen av medlemmene har sittet i noen av de tidligere kommisjonene.

- Vi har lest de tidligere rapportene, men etterforsker ulykken på et nytt grunnlag, helt selvstendig fra de tidligere granskingene. Vi kommer også til å søke svar i utlandet, og har blant annet oversatt Brennpunkt-programmet og vitneforklaringer til engelsk, slik at opplysningene kan brukes i avhør av britiske myndigheter, sier Gregusson.

Han er glad for at forsvarssjef Sigurd Frisvold har hevet taushetsplikten for personell i det norske forsvaret i forbindelse med Mehamn-ulykken, og håper taushetsplikten for utenlandsk personell som kan ha noe å fortelle også vil bli opphevet.

- Det ville helt klart være å foretrekke, men vi har ikke stått overfor denne problemstillingen ennå, sier Gregusson.

Granskingskommisjonen har også tatt initiativ til tekniske og meteorologiske undersøkelser i forbindelsen med ulykken, og vil levere sin rapport til myndighetene 1. juni 2004.

(NTB-Mats Rønning)

<B>NY FORKLARING FRA 17 VITNER: </B>Til uka vil 17 vitner til flyulykken utenfor Mehamn i Finnmark i 1982 forklare seg for den nye granskingskommisjonen. Bildet viser vrakrester av ulykkesflyet, et Twin Otter-fly fra Widerøe. <P>FOTO: Anders Cederløw/NTB/Scanpix<P>