Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Q-sjef Bent Myrdahl kniver med TINE om å unngå matsvinn

Meierisjefen gir kundene nummeret inn med melka

Q-sjefen har trykket mobilnummeret på 30 mill. kartonger, og snakker med kunder opptil en time daglig.

STAKK HODET FRAM: - Da jeg stakk hodet fram og skrev mobilnummeret på kartongene, skulle man tro det ble flere klager, men det har ikke økt. Det tolker vi som at forbrukerne i større grad prøver å se, smake og lukte, sier Q-sjef Bent Myrdahl. Foto: NTB Scanpix/Ørn E. Borgen
STAKK HODET FRAM: - Da jeg stakk hodet fram og skrev mobilnummeret på kartongene, skulle man tro det ble flere klager, men det har ikke økt. Det tolker vi som at forbrukerne i større grad prøver å se, smake og lukte, sier Q-sjef Bent Myrdahl. Foto: NTB Scanpix/Ørn E. Borgen Vis mer

Da Q-Meierienes sjef Bent Myrdahl i januar i år trykket sitt eget navn og mobilnummer på melkekartongene, fryktet han en strøm av klager. Et halvt år og 30 millioner kartonger senere kan han puste lettet ut.

- Antall klager har ikke økt, sier han til Dagbladet, men forteller at det har gått med en del tid på telefonen.

- Noen dager går det en time, andre dager ingenting.

Neglelakk-merking

Kvelden før Dagbladet ringte fikk han en tekstmelding fra ei jente på ferietur.

- Hun merket korkene med neglelakk, for da visste familien hvilke kartonger som var åpnet, og lurte på om vi kunne finne på noe enda bedre for å merke åpnet melk, sier Myrdahl, som nå skal sende forslaget til innovasjonsavdelingen.

Myrdahl er vant med å legge hodet på blokka. I mai 2017 var Q-Meieriene først med å endre datomerkingen fra «best før» til «best før, men ikke dårlig etter».

- Klagene har nesten ikke økt, og det tolker vi som at melka holder seg, sier han.

Senere fulgte TINE etter, med en merking som nå lyder «Best før, ofte god etter».

RIS OG ROS: Slik er teksten på Q-meierienes melkekartonger det siste halvåret.
RIS OG ROS: Slik er teksten på Q-meierienes melkekartonger det siste halvåret. Vis mer

Hensikten er å få folk og bedrifter til å la være å kaste fullt drikkbar melk. Det er vanskelig å måle hvor mange liter som helles ut, men ifølge Østfoldforskning kastet nordmenn hele 385 000 tonn spiselig mat i 2017 - 73 kilo per innbygger.

Roser TINE-forslag

Nå synes Myrdahl konkurrenten viser lovende takter, med TINE-direktør Julien Kerobs forslag i Dagbladet om å årgangsmerke ost - slik det gjøres med vin.

- Det er ikke noe dårlig forslag han kommer med der. Jeg synes det er på tide å utfordre all datomerking, men at man hele tida passer på at man har samme matsikkerhet som i dag, sier Myrdahl.

Han råder folk til å se og smake og lukte, heller enn å henge seg for mye opp i datomerkingen. I dag har matprodusentene valget mellom «best før»-merking, eller å sette en utløpsdato.

YTER SIN SKJERV: - Alle skjønner at vi har et miljøproblem, og vi har et ansvar som bedrift med å prøve å redusere matsvinnet og gi en skjerv til at miljøproblemene blir mindre, sier Q-meierienes sjef Bent Myrdahl. Foto: Q-Meieriene
YTER SIN SKJERV: - Alle skjønner at vi har et miljøproblem, og vi har et ansvar som bedrift med å prøve å redusere matsvinnet og gi en skjerv til at miljøproblemene blir mindre, sier Q-meierienes sjef Bent Myrdahl. Foto: Q-Meieriene Vis mer

Ifølge Aina Elstad Stensgård i Østfoldforskning er datomerking en veldig viktig årsak til at folk kaster mat som er godt spiselig. Det gjør også butikker og serveringsbransjen.

- De tør veldig sjelden å selge noe som har gått ut på dato, fordi bevisbyrden ligger på dem hvis noe skulle skje, sa Stensgård til Dagbladet denne uka.

- Mest positivt

Mens forbrukerne har mye å tjene på å spise opp maten framfor å kaste den, risikerer de som produserer varene - som Q-meieriene og TINE - å selge mindre.

- Hvorfor satser dere du på dette, når det kan gå ut over forretningene?

- Alle skjønner at vi har et miljøproblem, og vi har et ansvar som bedrift med å prøve å redusere matsvinnet og gi en skjerv til at miljøproblemene blir mindre.

Nå ser Q-sjefen fram til ferie - forhåpentligvis uten mange tekstmeldinger om sur melk og kartonger som lekker - som det også har vært noen av blant 600-700 henvendelser siden han begynte å trykke mobilnummeret på kartongene.

- Men 99 prosent har vært positive, understreker Bent Myrdahl.

Selv om han bruker opptil en time om dagen på å snakke med kunder som ringer ham på mobilen, angrer han ikke.

- Jeg tenker at om jeg ikke har tid til å snakke med forbrukerne ... det er jo hovedjobben min, sier Bent Myrdahl.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media