Melankoli og motstand

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ISTANBUL(Dagbladet):Kunsten i dagens Tyrkia kan ikke konkurrere med mediebildene når det gjelder synliggjøring av de umiddelbare rystelsene i samfunnskroppen etter jordskjelvkatastrofen. Likevel evner ofte de visuelle virkemidlene både å meisler motsetninger og tegne seismografiske finstilte utslag fra en eksistens, hvor nærværet av fysisk vold, fundamentalistiske strømninger, etninsk undertrykking og eksistensiell uro er og har vært en del av hverdagen.

  • I ei tid hvor EU åpner porten på gløtt mot medlemsskap, kreves også konsesjoner når det gjelder de autoritære myndighetenes sensur overfor kulturen og kunstens ytringsfrihet. Åpningsdagen for Istanbul-biennalen falt slående sammen med meldingen om at den groteske dommen på et sekel i fengsel for den tyrkiske forfatteren Ismael Besicki _ som har gitt ord til kurdernes sak _ var suspendert for de nærmeste tre åra. Dette sto i alle fall å lese i vestlige medier, og en ikke tyrkisk kyndig står temmelig hjelpesløs når det gjelder å tolke den orientalske ortografien.
  • De fremmedartete signaturene kan også forvirre, og fikk meg dessverre til å sette Füsun Onurs navn under Aydan Murtezaoglus foto forleden. Bildet hans av at verden synes å krenge ved Bosporus sitter likevel i minnet, og 38-åringens arbeider -som stadig skifter når det gjelder kunstnerisk medium - går gjennomgående i et kritisk og mørkstemt leie. Et mer entydig melankolsk drag strekker seg gjennom den sju år yngre Neriman Polats lange serie med frontale fotografier av ansiktene på søskenpar. Hun kaller seg «en istidskunstner» i det temperaturmessig så behagelige Tyrkia, og jeg får assosiasjoner til hvordan forfatteren Ahmet Altan så sterkt fargelegger med de depressive sjatteringene fra melankoliens «svarte sol».
  • Billedkunsten har med sitt mangetydige og ofte metaforiske preg hatt et større frirom enn litteraturen i Tyrkia. Likevel fins det også flere kunstnere som kjenner et fengsel fra innsida. Veteranen Gülsün Karamustafa fikk sin første dom og ble nektet utreise i 15 år av militærdiktaturet i 1971. Den 28-årige kurderen Halil Altindere - som heller ikke deltar på biennalen - ble fordrevet fra forfedrenes landsby av tyrkiske soldater som barn, men kjemper nå med kunstens midler. Det har bragt Altindere i arrest, men stopper ham ikke som kunstner.