- Meldte om motorstopp

KINSARVIK (Dagbladet): Pilot Einar Djuastein skal ha fortalt at helikopteret fikk motorstopp før det traff toppen ved Låghellerbotn på Hardangervidda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det opplyser kommunelege Michael Vester som snakket med piloten da han ga førstehjelp på ulykkesstedet natt til søndag.

- Vi har foreløpig ikke snakket med piloten, og forholder oss bare til noe legen mener han har hørt, sier innenlandssjef Gunnar Nordahl i Airlift.

- Stiller du deg uforstående til at motorstopp kan ha inntruffet?

- Nei, alt er mulig. Men denne typen motor flyr vi 70000 timer med i året i Norge, uten å ha hatt motorstopp.

Formann i Flyhavarikommisjonen Arne Østby Wik ønsker ikke å spekulere over årsaken til helikopter-styrten - Helikopteret har falt 40- 50 meter ned fra treffpunktet på åskammen. Helikopteret er revet i stykker og ligger opp ned, forteller havariinspektøren.

- Ulykkesstedet ligger på 1200- 1300 meter og er svært bratt. Helikopteret har truffet åskammen på østlig kurs, for så å ha rullet rundt to ganger. Bevegelsen nedover hartatt av for støtet, og berget trolig liv, sier Wik.

Erfarne piloter har vanskelig for å skjønne at noen kan ha overlevd styrten.

- Ubegripelig at noen har overlevd, sier helikopterpilot Gullak Hovland.

I dag drar havarikommisjonen, Kripos og lokalt politi på nytt inn i området.

- Stemmer det at havarikommisjonen har påpekt svakheter ved sikkerhetsrutinene til selskapet etter tidligere ulykker?

- Det vil jeg foreløpig ikke kommentere, sier Østby Wik.