Melkemann i NSB

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Direktør Einar Enger har solgt melk og fløte i nestenmonopolet Tine. Nå skal han få toget på skinner i Norge, og lede arbeidet med å gjenskape tillit til transportvaremerket NSB. Han går tøffe tider i møte. I løpet av det siste året har skinnegående transport av personer og gods tapt tillit og ry i befolkningen. Det sterke fokus på NSB og Jernbaneverket som særlig ble utløst av Åsta-ulykken, har avdekket at den store statlige bedriften sliter tungt med omstilling til både en ny transportkultur og en ny sikkerhetskultur. De siste dagene har presset igjen økt på Jernbaneverkets Steinar Killi.
  • Vi trenger toget dersom vi skal klare å løse problemene i persontransporten rundt de store byene i Norge. Og vi trenger toget til langtransport av gods. For mye av godstransporten foregår i dag med trailere i en næring som har dårligere generell sikkerhetskontroll og sikkerhetskultur enn NSB og Jernbaneverket.