20 - 30 LUKES BORT HVERT ÅR:  Alle ansatte som jobber innefor sikkrhetssonen på norske flyplasser - som her på Oslo Lufthavn Gardermoen - må gjennom samme type sikkerhetsjekk som pasasjerene hver dag. Illustrasjonsfoto: Hans O. Torgersen, Aftenposten/NTB Scanpix.
20 - 30 LUKES BORT HVERT ÅR: Alle ansatte som jobber innefor sikkrhetssonen på norske flyplasser - som her på Oslo Lufthavn Gardermoen - må gjennom samme type sikkerhetsjekk som pasasjerene hver dag. Illustrasjonsfoto: Hans O. Torgersen, Aftenposten/NTB Scanpix.Vis mer

- Mellom 20 og 30 flyplassansatte mister sikkerhetsklarering i Norge hvert år

- Jeg flyr med største trygghet, sier Security-sjefen i Luftfartstilsynet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I forrige uke meldte nyhetsbyrået AP at om lag 70 av 86 000 ansatte ved flyplassene i Paris og omegn hadde mistet sikkerhetsklarering siden terrrorangrepet i den franske hovedstaden i november i fjor.

De fleste av de 70 mistet tillatelsen til å jobbe med sikkerhet på grunn av radikalisering.

Tall fra Luftfartstilsynet viser at det i Norge er mellom 20 og 30 som mister tilsvarende sikkerhetsgodkjenning - og dermed jobben innenfor sikkerhetssonen - på norske flyplasser hvert år.

Andre årsaker - Årlig blir det gjennomført 13 000 til 14 000 sikkerhetssjekker av flyplassansatte som trenger slik godkjenning i Norge. I gjennomsnitt er det mellom 20 og 30 som mister klareringen hvert år. Det tallet har vært stabilt de siste fem årene, opplyser direktør i Security-avdelingen i Luftfartstilsynet i Bodø, Jørgen Ingebrigtsen, til Dagbladet.

Vinningsforbrytelser, vold og narkotikamisbruk er de gjennomgående årsak til at ansatte ikke lenger får jobbe med flysikkerhet.

Rapporterer til arbeidsgiver
- Hvorvidt noen har mistet klarering på grunn av radikalisering, er det ikke min jobb å svare på. Men de som følger med på slikt rapporterer til arbeidsgiver på flyplassene, og Luftfartstilsynet blir orientert, sier Ingebrigtsen.

Han understreker at han har full tillit til sikkerhetsrutinene på flyplassene i hele EU-EØS-området.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg skal fly ut fra Bodø i ettermiddag. Det er samme rutinene her som i Paris, og jeg flyr med den største trygghet også etter det som har skjedd nå, sier direktør Jørgen Ingebrigtsen - og påpeker at han heller ikke vet hva som har skjedd før og underveis i ulykkesflygningen til EgyptAir.

Alle som jobber innenfor sikkerhetssonene - enten det de er piloter, servitører, tollere eller sjauere - må gjennom en sikkerhetssjekk før de får starte i en slik jobb.

Og sikkerhetssjekken må fornyes hvert femte år selv om det ikke skjer noe i mellomtiden. 

Hver enkelt arbeidsgiver og flyplassoperatøren, i de fleste tilfellene Avinor, har ansvaret for at disse klareringene blir gjennomført.  Og Luftfartstilsynet er det statlige kontrollorganet.  

- Tett samarbeid med PST
Slik svarer Avinor i en mail til Dagbladet om rutinene på landets hovedflyplass Gardermoen:  

«Alle som søker om adgang til sikkerhetsbegrenset område (flyside) må gjennomgå myndighetspålagt security-opplæring og bestå etterfølgende skriftlig eksamen. Videre må de inneha godkjent bakgrunnssjekk. Denne utføres av Luftfartstilsynet, og omfatter blant annet kontroll av utvidet politiattest (UPA). Vi har tett og godt samarbeid med Tollvesenet, Politiet og PST. Disse etatene er unntatt taushetsplikt i saker som kan ha betydning for rettighet til å inneha adgangskort til flyplassen.»

Enorme ressurser
- Alt personell som jobber innenfor sikkerhetsområdet skal gjennom tilsvarende sjekkpunkt som passasjerene hver gang de skal ut og inn, sier Security-direktør Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynet til Dagbladet.  

Han påpeker på to kritiske begivenheter som har utløst «enorme ressurser» til forbedring av teknologi og systemer for sikkerhet, som også skal fange opp «utro tjenere».  

Det gjelder angrepet på World Trade Center i New York 11. september 2001 og et mislykket forsøk i London i 2007 på å sprenge sju fly med eksplosiver i flytende væske.

Dagbladet har vært i kontakt med PST som ikke kan kommentere hvorvidt noen har mistet sikkerhetsklareringen som følge av radikalisering, og sier at deres rolle er å gi Avinor råd.

 - TRYGT:  Direktør Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynets Security-avdeling. Foto: Luftfartstilsynet.
- TRYGT: Direktør Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynets Security-avdeling. Foto: Luftfartstilsynet. Vis mer