... men det lønner seg å klage

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SKIEN (Dagbladet): Forsikringselskapene tar ofte for hardt i når de avkorter utbetalingene. Mer enn annenhver klage til Avkortningsnemnda resulterer i enten medhold eller redusert avkortning til fordel for klager. I 1994 fikk klagere tilbake fire millioner kroner. - Forsikringselskapene plikter å opplyse kundene at de kan klage på avkortningssaker. Hver måned blir 10-15 saker behandlet i Avkortningsnemnda. Medholdsprosenten har de seinere årene vært 50-70 prosent i klagernes favør, sier Ivar Rytter i Forbrukernes Forsikringskontor. I 1994 ønsket forsikringselskapene å avkorte utbetalinger i skader verd til sammen 20 millioner. Selskapene foreslo avkortning på i gjennomsnitt 40 prosent. Etter behandlingen i nemnda fikk selskapene medhold for bare 20 prosent i gjennomsnitt. På senga  Et eksempel er en kvinne som hadde nytt alkohol og røykte på senga. Fordi huset brant ned, oppsto det skader for 1,1 millioner kroner. Forsikringsselskapet ønsket å avkorte erstatningen med 125 000 kroner. Avkortningsnemnda fant imidlertid kvinnens redegjørelse formildende og mente det ikke var grunnlag for avkortning i det hele tatt.Endelig avgjørelse Formann i nemnda er i dag en pensjonert høyesterettsjustitiarius, mens Forbrukerrådet har en representant i tillegg til to fra forsikringsselskapene. Uttalelsene disse fem personene legger fram, er ikke nødvendigvis endelige, men statistikken viser at svært få selskaper ikke aksepterer avgjørelsene. - Av de vel 90 sakene som er behandlet hittil i år, er det bare tre-fire som ikke er akseptert av selskapene. I løpet av de siste ti årene er bare to av Avkortningsnemndas uttalelser behandlet i rettsapparatet, forteller Ivar Rytter. En ulempe med å få saken klagebehandlet er at avgjørelsen trekker ut i tid. I gjennomsnitt bruker nemnda vel 8 måneder på å komme fram til avgjørelser, men en sak kan også ta opp til to år før den er ferdig behandlet.