...men her har de gym uten karakterer

INDERØY (Dagbladet): Full innsats i klatretau og bom på Inderøy ungdomsskole, der elevene ikke lenger skal ha karakterer i kroppsøving. Seinere vil skolen sløyfe karakterene i flere fag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette skjer som et ledd i et treårig forskningprosjekt, som har til hensikt å øke trivselen ved skolen. Daglige praktiske og fysiske aktiviteter, og en ekstra matpause, skal gjøre Inderøy ungdomsskole til en skikkelig gla'skole.

- Noen av disse aktivitetene står ikke i læreplanen for kroppsøvingsfaget, og vi legger opp til aldersblandete grupper. Det gjør karakterer til en lite hensiktsmessig evalueringsform, sier rektor Bernt Gullbrekken.

Responsen har vært minimal etter at Stortinget i juni åpnet for prøveprosjekt med karakterfrie ungdomsskoler.

Inderøy ungdomsskole i Nord-Trøndelag starter også forsiktig, men vil ikke nøye seg med å innføre karakterfri gym.

- Det er aktuelt å kutte ut karakterene i flere fag, men vi fikk litt lite tid til å organisere dette før årets skolestart, sier Gullbrekken.

Frivillig

Det vil i første omgang bli snakk om å fjerne karakterene i praktisk-estetiske fag, som musikk, kunst og håndverk.

- I disse fagene er vurderingen litt subjektiv også om du setter karakterer, så vi har i stedet tenkt å gi en uformell vurdering, sier rektor.

Han understreker at ordningen er frivillig, slik at enkeltelever fortsatt har mulighet til å velge karakterer.

Positive

Dagbladet og MMIs store elevundersøkelse viser at karaktersystemet har stor oppslutning, men så langt har reaksjonene på karakter-sløyfingen i Inderøy vært positiv både fra elever og foreldre.

- Jeg synes det er greit å kutte karakteren i gym, men jeg vil beholde karakterene i de skriftlige fagene, sier elev Lars Inge Lorås (14).

Rektor Gullbrekken mener det må være en evaluering av elevenes arbeid, og så lenge det ikke finnes noe annet system som er litt sammenliknbart, mener han vi må ha karakterer i skolen.

- Men i fag hvor vurderingen er veldig subjektiv, bør vi arbeide for andre evalueringsformer, sier Gullbrekken.