...men på «VIP-veien» er det ingen som dør

Myndighetene har brukt over 600 millioner kroner på sikkerheten på E6-strekningen Oslo-Gardermoen. Resultatet er null dødsulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fysisk sperre mellom kjørebanene er den eneste løsningen for å redusere antall ulykker, mener ekspertene.

Motorveier uten midtrabatt er livsfarlige. Nyere undersøkelser viser at de skaper store ulykker med tap av flere menneskeliv. Årsaken er at mange biler skjærer over i motgående kjørefelt i høy hastighet.

Likevel skal AS Norge bruke nærmere en milliard på å bygge veier uten midtrabatt i år. Stein Fyksen, vegsjef i Akershus, er ansvarlig for landets mest trafikksikre vei.

- Det eneste som teller, er å ha fysisk skille mellom kjørebanene. Akershus er heldig, siden vi har firefelts vei i tillegg. Det gjør trafikksikkerheten maksimal, sier Fyksen.

Men han er ikke fornøyd med alle partiene av veien.

- Det er en svakhet at ikke hele strekningen er belyst og noen deler mangler rekkverk mellom kjørebanene, sier veisjefen.

Dårlig planlegging

Avdelingsingeniør Per Andreas Langeland ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag mener at prioriteringen her i landet er helt feil. - Motorveier uten midtrabatt og en fartsgrense på 90 km/t har ikke så mange ulykker.

MEN ulykkene på slike veier er langt mer alvorlige. Halvering av ulykkesfrekvensen og dobling av kostnadene per ulykke gir ingen gevinst, sier Langeland.

Han synes det er merkelig at ikke politikerne skjønner dette.

- Dette er et problem vi burde gjort noe med for lengst, mener Langeland.