...men valgforskeren er uenig

BERGEN (Dagbladet): Valgforsker og Ap-medlem Frank Aarebrot mener det er liten vits for Arbeiderpartiet å skifte navn nå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det blir feil å endre navn nå. Det kan fort virke påtatt, sier Frank Aarebrot.

Valgforskeren advarer sine partikamerater på det sterkeste å endre navn nå.

- Jeg har alltid synes den debatten har vært tullete, sier Aarebrot.

Han mener et annet navn kan være aktuelt å diskutere. Men for all del ikke nå når partiet vrir seg i smerte.

- Å endre navn nå kan bli oppfattet som en lettvint løsning som fort kan bli latterliggjort, mener Aarebrot.

Han trekker sammenlikningen mellom merkevaren Coca-Cola og varemerket Arbeiderpartiet.

- Tenk deg om Coca-Cola endret navn fordi salget begynte å gå nedover. Da ville det nye navnet blitt forbundet med nedturen, sier han.

Derfor ber han om at navnedebatten legges død, inntil den gamle partiørnen eventuelt har fått pusset fjærene og er på vei mot gamle høyder igjen.

- Nei, navneendring er noe man gjør på stigende kurs, slår han fast.