Misfornøyd:  Importøren liker dårlig at Coop Obs! selger Lyle & Scott-gensere til halv pris. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Misfornøyd: Importøren liker dårlig at Coop Obs! selger Lyle & Scott-gensere til halv pris. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Mener Coop snylter på merkevare

Coop selger Lyle & Scott-gensere til halv pris. - De reklamerer for genserne våre mellom noen pakker kyllingfilet og en Bosch støvsuger, sier en fortvilet distributør som går til sak.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): I høst har et vareparti av motemerket Lyle & Scott vært til salgs på Coop Obs! Hypermarked. Det blir dårlig likt SMD Holding, som er enedistributør for den skotske merkevaren i Norge, skriver Finansavisen.

Daglig leder Morten Erichsen forteller til Finansavisen at han er meget fortvilet over situasjonen.

- I kundeavisen har Coop reklamert for genserne mellom noen pakker kyllingfileter og en Bosch støvsuger. Vi vil gjerne ha et hetere image enn det, sier han til Finansavisen.

- Meget fortvilet SMD Holding ble opprettet i 1986, da som en ren golfimportør. Etter å ha mistet store golfmerker som Titleist og FootJoy i 2012, forsøker distributøren å bygge opp en ny virksomhet bestående av varemerker innen mote og sport.

Lyle & Scott har imidlertid stått ved SMD Holding side, siden 1995.

- Det koster å bygge opp en merkevare. Det er ikke gratis. Etter å ha jobbet med å bygge opp merkevaren i 20 år, er vi derfor er meget fortvilet over at Coop kommer og snylter, sier han til Finansavisen.

Ifølge ham har selskapet allerede fått et midlertidig ja fra Oslo byfogdembete til å kreve annonseringen stanset. På et rettsmøte 10. november skal spørsmålet tas opp igjen — da med begge partene til stede.

Siden Coop har parallellimportert varene, omfatter ikke søksmålet salgsforbud. Såkalt parallellimport betyr at produkter er ført inn i via mellomledd som ikke er godkjent fra produsenten. Dette er lovlig, så lenge varene er ekte og kjøpt innen EU.

- Vi er misfornøyde med at de selger genserne, men vi kan dessverre kan vi ikke gjøre noe med parallellimporterte varer, sier Erichsen.

Halv pris Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop ønsker ikke å uttale seg om annonseringen av Lyle & Scott-genserne.

I stedet viser hun til Coops mål om å selge kvalitetsvarer til en rimelig pris. I høst har Coop solgt Lyle & Scott-genserne for 499 kroner.

SMD Holdings pris ligger på det dobbelte.

- Noen ganger opplever vi at leverandører priser sine varer mye høyere i Norge enn i andre land i Europa. I slike tilfeller kjøper vi produktene direkte fra aktører i Europa, ved såkalt parallellimport, skriver Paus i en epost til Finansavisen.

- Dette er noe EU faktisk oppfordrer til. Vi kjøper kun varer som er beregnet for det europeiske markedet på denne måten, skriver hun videre.

Flere nyheter Så lite bød Rema for Ica Norge
Coop kan måtte selge enkelte butikker Coop kjøper ICA Norge