Mener denne reklamen er ulovlig

Forbrukerombudet krever stans av reklame for omstridte gentester.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Reklamen fra selskapet Gonidio for gentesting av barn, er ulovlig. Det er konklusjonen etter at Forbrukerombudet har vurdert reklamen etter en henvendelse fra Helse- og omsorgsdepartementet.

Dagbladet skrev i vår om reklamen for gentesten, som hevder å avsløre risikoen du har for å utvikle sykdommer som diabetes, astma, allergi, Alzheimers, kreft og benskjørhet. I reklamen henvender firmaet Gonidio seg til foreldre ved å si at «alle engler bør gentestes».

Urimelig
Forbrukerombudet konkluderer med at markedsføringen av gentestene er urimelig handelspraksis, og dermed er forbudt.

-Reklamen spiller på frykt hos foreldre. Dette er lettvinte argumenter i markedsføringen av et så alvorlig produkt. Vi mener det er for påtrengende, og dermed ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård, og utdyper:

- Virkemidlene de bruker, spiller på frykten foreldre har for om det kan være noe galt med barna deres. Det er for personlig og inngripende.

Forbrukerombudet har ikke i dag nok informasjon til å vurdere om markedsføringen er villedende, som enkelte eksperter har ment tidligere. Derfor har de bedt firmaet om å dokumentere effekten av gentestene bedre.

- Vi vil at Gonidio skal bekrefte at de stopper markedsføringen, og at de dokumenterer virkningen av testen bedre, sier Nergård.

«Markedsføringen gir etter Forbrukerombudets vurdering et ensidig inntrykk av at det kun er fordeler ved å genteste barn, slik at man kan forhindre alvorlige sykdommer som diabetes, alzheimers, kreft mv. Dette uten at det i markedsføringen gis noe balansert informasjon om eventuelle negative konsekvenser en slik testing kan medføre for barnet.», heter det i deres brev til Gonidio.

Forbrukerombudet kan ikke stoppe markedsføringen fra det danske firmaet totalt, men kan stoppe den konkrete reklamen i Norge.

Ønsker forbud
Dagbladet skrev først om Gonidios gentester i mars, da reklamene deres var i flere norske aviser. Flere norske eksperter advarte da foreldre mot å ta oppfordringen om å teste barna for risikoen for sykdom, og flere mente også at gentestene ikke gir noen gode svar på hva risikoen egentlig er.

ANNONSEN: Denne annonsen sto på trykk blant annet i Dagbladet i februar, og skapte sterke reaksjoner. Faksimile av annonsen.
ANNONSEN: Denne annonsen sto på trykk blant annet i Dagbladet i februar, og skapte sterke reaksjoner. Faksimile av annonsen. Vis mer

Helseministeren ba forbrukermyndighetene om å granske markedsføringen av gentestene.

- Jeg reagerer sterkt på dette. Annonsen spiller på foreldrenes kjærlighet til sine barn, ja, den spekulerer i det, sa Anne-Grete Strøm-Erichsen da.

Tidligere denne måneden gikk Bioteknologinemda ut med at de ønsker et forbud mot privat gentesting av barn i Norge.

- Barn under 16 år skal beskyttes særskilt. Barn må ikke bli pådyttet informasjon om mulige arvelige egenskaper som de kanskje senere skulle ønske at de ikke visste noe om. Vi trenger klare grenseoppganger i helselovgivningen for hva som er forbudt, uttalte Bioteknologinemdas leder Lars Ødegård.

Dagbladet har rettet gjentatte henvendelser til Gonidios direktør Otto Lück, men har ikke lyktes i å komme i kontakt for en kommentar til denne saken.

Han har tidligere gitt uttrykk for at han tar de kritiske røstene med stor ro, og understreket at gentestene ikke er et diagnoseverktøy, men et prognoseverktøy.