Tretten bru kollapset

Mener han har svaret

- Jeg er flau over at vi ikke så det.

KNAKK: Tretten bru knakk på flere steder mandag morgen. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet
KNAKK: Tretten bru knakk på flere steder mandag morgen. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etterforskningen av hva som gikk galt da Tretten bru kollapset mandag morgen, er i full gang. Mens resten av brua nå rives og fjernes, passer mannskapene møysommelig på å registrere alle detaljer som kan forklare hvorfor den ti år gamle trebrua plutselig knakk på flere steder - med flere biler i ferd med å kjøre over.

Tormod Dyken, som var sjefingeniør i Vegdirektoratet og med på planleggingen av brua, mener allerede nå at han har svaret på hvorfor brua nå ligger i Gudbrandsdalslågen.

- Å blande tre og stål på den måten er så vidt meg bekjent ikke gjort på andre bruer. Konsekvensen av det ble ikke tilstrekkelig undersøkt, sier Dyken til lokalavisa Gudbrandsdølen Dagningen (GD).

Live-published photos and videos via Shootitlive

- På en måte skandale

Ingeniøren understreker at han hadde en perifer rolle i planleggingen - men mener like fullt at han og de andre, godt kvalifiserte planleggerne burde ha sett at den spesielle konstruksjonen utgjorde en fare.

- Det er litt pinlig, ja, på en måte en skandale, etter det som har skjedd, og jeg er flau over det, sier han.

I VANNET: Tretten bru i Øyer i Innlandet, som fører fylkesvei 254 over Gudbrandsdalslågen, kollapset mandag morgen. Vis mer

Dyken forklarer at vekselvis tre og stål er bruk i de henholdsvis diagonale og vertikale stavene i brua. Faren ligger i at de to materialene oppfører seg ulikt under ulike forhold; mens stål er kjent for å utvide seg i varmen, som ved solslyng, utvider tre seg ved fuktighet.

- Da oppstår fort spenninger. Med tungtransport over brua kan det gi små mikroskopiske riss i treverket, sier den pensjonerte ingeniøren til GD.

Disse gjentatte spenningene over tid skaper materaltrøtthet - som når man bøyer en binders mange ganger, inntil den slutt knekker. Dyken mener det er nettopp dette som skjedde på Tretten.

LIMTREBRU: Professor i konstruksjonsteknikk ved NTNU Jan Arve Øverli forklarer hva som kan ha vært årsaken til kollapsen av Tretten bru i Gudbrandsdalen. Reporter: Edward Stenlund / Dagbladet TV Vis mer

- Kunne ikke oppdages

Brua er blitt inspisert årlig de siste åra, etter at ei annen trebru i Gudbrandsdalen kollapset i 2016. Dyken mener materialtretthetstegnene ikke kunne blitt oppdaget gjennom disse inspeksjonene, fordi man da ville trengt røntgen eller ultralyd - men man mistenkte ifølge ham altså ikke noe slikt.

Brukollapsen har ført til store problemer - ikke bare i Tretten-området, hvor folk nå må kjøre milevis for å komme over på Lågens andre bredd. Statens vegvesen tar ingen sjanser, og har stengt 14 trebruer i ulike deler av landet, i påvente av en avklaring av årsaken til ulykken. E6 er stengt til neste uke.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer