GRØNN, MEN...: En Fiat Panda presenteres på bilmessen i Geneve. Bilen kjører på en blanding av bensin og gass og hydrogen. Avgiftene på bensingjerrige biler er gunstige, men nedgangen i klimagassutslipp uteblir når transportmengden øker.  Foto: ULI DECK/EPA
GRØNN, MEN...: En Fiat Panda presenteres på bilmessen i Geneve. Bilen kjører på en blanding av bensin og gass og hydrogen. Avgiftene på bensingjerrige biler er gunstige, men nedgangen i klimagassutslipp uteblir når transportmengden øker. Foto: ULI DECK/EPAVis mer

Mener hybridbiler ødelegger miljøkampen

- De er et moteriktig hvileskjær, sier Zero-leder Einar Håndlykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): I 2005 slapp Lavutslippsutvalget sin rapport om et mer klimavennlig Norge, men siden den gang har verdens klimagassutslipp økt og Norge har langt igjen for å nå Kyoto-målet som vi satte oss på 90-tallet.

Nå advarer miljøstiftelsen Zero mot at miljødebatten  beveger seg i feil retning. Leder Einar Håndlykken vil gjenreise tanken om «nullutslipp».

- Nullutslipp er mulig på alle områder, unntatt for fly og i landbruket, sier Håndlykken, som er i Tyskland for å være med under åpningen av Hydros testanlegg for hus som blir netto energiprodusenter.

Verre enn kull og gass
De siste årene har klimadebatten dreid seg mye om teknologi, men mye bærer preg av flisespikking og lite virkningsfulle tiltak, mener Zero-lederen.

- Tar man en typisk bensingjerrig bil, som det har kommet mange av på markedet og som markedsføres som «miljøbiler», forurenser den like mye som kullkraft, dersom vi regner virkningsgraden av energien som kommer inn og effekten som kommer ut, sier Håndlykken.

TIL OSLO: Lord Nicholas Stern skrev Stern-rapporten i 2006. Økonomen er hovedtaler på ZEROs konferanse i september. Foto: Foto: MIKE CLARKE/AFP
TIL OSLO: Lord Nicholas Stern skrev Stern-rapporten i 2006. Økonomen er hovedtaler på ZEROs konferanse i september. Foto: Foto: MIKE CLARKE/AFP Vis mer

Sammenlignet med et gasskraftverk vil utslippene fra bensinbilen bli to ganger så høye fra den bensingjerrige bilen når begge bruker like mye energi, viser beregningene.

Mindre - men mer
Mellom midten av 90-tallet og fram til 2008, sank CO2-utslippene for privatbiler fra 193 gram per kilometer til 165 i 2007, på grunn av mer bensingjerrige biler. I 2009 er utslippene ennå lavere.

- De gjerrige fossilbilene utsetter overgangen til biodrivstoff og elbiler, som er løsninga, mener ZERO-lederen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig har klimautslippene fra transport økt med rundt to prosent per år siden begynnelsen av 90-tallet. Årsaken er mer transport og flere biler.

Stern til Oslo
- Utslippene og den globale oppvarmingen har kommet dit at debatten ikke lenger kan handle om hvorvidt et produkt forurenser litt mindre enn alternativet. Vi må tilbake til å se på nullutslipp, særlig innenfor transport, sier Håndlykken.

Som en del av erkjennelsen endrer også ZERO navn på den årlige «Lavutslippskonferansen» i september til «Zero Emission Conference».

GJERRIG: Lavutslippsbiler som Renault Clio har fått gode avgiftsordninger under de rødgrønne. Foto: Kai Pfaffenbach/REUTERS
GJERRIG: Lavutslippsbiler som Renault Clio har fått gode avgiftsordninger under de rødgrønne. Foto: Kai Pfaffenbach/REUTERS Vis mer

Konferansens hovedtaler er Lord Nicholas Stern som i 2006 slapp Stern-rapporten. Dokumentet redegjør for hvordan store kutt i klimagasser oppnås innenfor en fungerende markedsøkonomi.

- Senk avgiftene
ZERO trekker fram hybridbiler, som bruker bensin for å lade opp et batteri bilen kjører på periodevis, som hinderet for ny teknologi. Hybridmodeller har det siste året solgt som varmt hvetebrød i Hollywood blant filmkjendiser.

- De reduserer bare bensinforbruket litt og blir et moteriktig hvileskjær. Vi trenger biler som overhodet ikke slipper ut klimagasser, sier Håndlykken.

Foran høsten stortingsvalg står velferd og innvandring som klare kandidater for å dominere avisspaltene. Håndlykken utfordrer regjeringen til et siste krafttak før valget til høsten.

- Hvis de kan senke skattene og avgiftene på biodrivstoffbiler og bygge ut infrastrukturen for el- og hydrogenbiler, da har vi kommet et langt skritt videre, sier Håndlykken.

Tar grep
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete tar en del av utfordringen på strak arm.

KULLKRAFT: ZERO mener energieffektiviteten i bensingjerrige biler er på nivå med kullkraft og at de står i veien for nullutslippsbiler. Her er kullkraftverk utenfor Pretoria i Sør Afrika.
Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
KULLKRAFT: ZERO mener energieffektiviteten i bensingjerrige biler er på nivå med kullkraft og at de står i veien for nullutslippsbiler. Her er kullkraftverk utenfor Pretoria i Sør Afrika. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX Vis mer

- I dag åpner jeg Transnova, som skal jobbe med tildeling av 50 millioner til bygging av ladestasjoner for elbil. 50 millioner andre kan søkes på til bygging av infrastruktur for andre teknologier, som biodrivstoff. Dette bør være et svar på ZERO sitt krav, sier Navarsete til Dagbladet.

Prosjektet er opprettet på bakgrunn av Klimameldinga og klimaforliket som Stortinget, minus Frp, vedtok i fjor.

Statsråden vil vente med fullskala biodrivstoffsatsing.

- Først må andre generasjons biodrivstoff bli utviklet. Jeg skjønner ZEROs utålmodighet, men vi kan ikke la det beste bli det godes fiende ved å gå i mot bensingjerrige biler, sier Navarsete.

Transnova skal «fokusere på pilot- og demonstrasjons- prosjekter samt prosjekter som ligger nær markedsintroduksjon», ifølge presentasjonen på Samferdsels- departementets egne sider.

NULLUTSLIPP: ZERO-leder Einar Håndlykken og finansmann Petter Stordalen med en spesialutgave av Toyota Prius som er ombygd til en ren hydrogenbil. Foto Rune Myhre / Dagbladet
NULLUTSLIPP: ZERO-leder Einar Håndlykken og finansmann Petter Stordalen med en spesialutgave av Toyota Prius som er ombygd til en ren hydrogenbil. Foto Rune Myhre / Dagbladet Vis mer

.

LANSERER TRANSNOVA: Senterpartileder Liv Signe Navarsete og samferdselsminister.
Foto: Erlend Aas / SCANPIX
LANSERER TRANSNOVA: Senterpartileder Liv Signe Navarsete og samferdselsminister. Foto: Erlend Aas / SCANPIX Vis mer