SØKSOMRÅDET:  Dette kartet fra 26. juni viser det oppdaterte søksområdet etter MH370 i Indiahavet. Foto: Alan Porrit / Epa / NTB Scanpix
SØKSOMRÅDET: Dette kartet fra 26. juni viser det oppdaterte søksområdet etter MH370 i Indiahavet. Foto: Alan Porrit / Epa / NTB ScanpixVis mer

Mener mystisk strømbrudd viser at systemene ble tuklet med

Ny teori om MH370-forsvinningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Avisen The Telegraph har vært ledende på Malaysia Airlines-avsløringene fra starten av. Og nå klinker de til igjen, med en ny teori som sier at noen kan ha vært inne og tukla i cockpiten.

Mystisk strømbrudd Hvis du ikke har lest nok teorier om MH370-forsvinningene, så bør du få med deg denne:

Malaysia Airlines-flyet forsvant sporløst fra radarene rundt 40 minutter etter at det tok av fra Kuala Lumpur på vei til Beijing.

Kommunikasjonssystemet i MH370 ble av ukjente årsaker skrudd av, men flyet sendte likevel automatisk ut et signal hver time, som det skulle. Det er sju av disse signalene, eller «håndtrykkene», som australske etterforskere nå har sett på.

Og ett av dem er litt pussig.

Automatiske signaler Signalene, eller håndtrykkene, sa ikke noe om flyets tekniske tilstand eller hvor det var, men ved å regne ut avstanden fra satellitten har Inmarsat kunne finne ut omtrent hvor flyet var da signalene ble sendt. Dette har hjulpet etterforskerne med å definere søksområdet.

Men mindre enn 90 minutter etter avgang, prøvde flyet selv å koble seg på en Inmarsat-satelitt, ifølge en rapport fra de australske etterforskerne.

Grunnen til at dette regnes som pussig, mens de andre seks signalene var normale, er at fem ble initiert av bakkestasjonen, som normalt, det siste nok ble utløst av et strømbrudd da flyet gikk tom for drivstoff og styrtet, mens dette rare signalet kom fra flyet selv.

- En påloggingsforespørsel midt i en flytur er ikke vanlig, slår etterforskerne fast.

Altså var det pussig fordi det kom fra flyet selv og på grunn av timingen.

De mener dette signalet kan skyldes et strømbrudd tidligere på turen, og at strømbruddet kan ha vært utløst bevisst for å unngå flyradarer.

- Tuklet med systemene The Telegraph har snakket med flysikkerhetsekspert David Gleave fra Loughborough University, som sier at strømbruddet kan være et resultat av at noen har tuklet med systemene inne i cockpiten.

- En person kan rote rundt i cockpiten og skape et strømbrudd. Det kan være en bevisst handling for å slå av begge motorene i en tid, for du kan slå av strømmen midlertidig, og sette den på igjen når du trenger de andre systemene til å fly flyet, sier Gleave. 

Han tror neppe at strømbruddet var naturlig.

- Det kan utløses av mekaniske feil, men da ville de ikke flydd så langt etterpå og forsvunnet i Indiahavet, sier Gleave.

Og ettersom det ikke er bare bare å skru av strømmen på et fly, da det finnes så mange backup-muligheter, mener de at strømbruddet må ha vært med vilje.

Malaysiske myndigheter har lenge ment at flyet forsvant etter en bevisst handling. De har fortsatt ikke helt utelukket en mekanisk feil eller terrorisme, men etterforskerne mener nå at hvis forsvinningen var resultat av en menneskelig handling, så er det mest sannsynlig at pilot Shah stod bak.

Les mer om håndtrykksignalene og teorier rundt strømbrudd her!