INGSTAD-FINTE: Russland hevder påstandene om GPS-sabotasje er et forsøk på å avlede oppmerksomheten fra skipskollisjonen som ført til at KNM «Helge Ingstad» sank i Hjeltefjorden. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
INGSTAD-FINTE: Russland hevder påstandene om GPS-sabotasje er et forsøk på å avlede oppmerksomheten fra skipskollisjonen som ført til at KNM «Helge Ingstad» sank i Hjeltefjorden. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

Russland kaller anklagene om GPS-sabotasje «absurde»:

Mener Norge leder oppmerksomhet vekk fra fregatt-forliset

Norge og Finland mener Russland forstyrret GPS-signaler under Nato-øvelsen Trident Juncture. Det er bare tull, hevder Russland.

Da Natos største militærøvelse siden den kalde krigen pågikk for fullt i Norge, opplevde norsk og finsk luftfart i nord tap av GPS-signaler.

Det gikk ikke langt tid før Finlands myndigheter gikk ut og anklaget Russland for å ha stått bak GPS-forstyrrelsene. I forrige uke kom Forsvarsdepartementet i Norge med en liknende anklage.

De hevder at russiske bakkestyrker på Kolahalvøya forstyrret GPS-signaler, som blant annet norske og finske passasjerfly benyttet seg av, i perioden fra 16. oktober til 7. november.

Talspersonen for Russlands president Vladimir Putin, Dmitrij Peskov, avviste i forrige uke de finske anklagene, overfor nyhetsbyrået Reuters.

Torsdag denne uka gikk russiske myndigheter på nytt ut og avviste anklagene. Denne gangen på sterkere vis, skriver Barents Observer, som først omtalte saken.

«Absurde historier»

Talspersonen for det russiske utenriksdepartementet, Maria Zakharova, kalte de norske anklagene for «absurde» under sin ukentlige pressekonferanse.

Hun mente videre anklagene fra Norge føyer seg inn i et mønster hvor vestlige politikere skylder på Russland for alle slags hendelser uten å ha bevis for anklagene.

TALSPERSON: Maria Zakharova. Foto: Det russiske utenriksdepartementet
TALSPERSON: Maria Zakharova. Foto: Det russiske utenriksdepartementet Vis mer

- Den norske forsvarsministeren Frank Bakke-Jensen har på nytt anklaget Russland for å skape visse 'forstyrrelser' for GPS-navigasjonssignaler, som angivelig skal ha gjort arbeidet til den sivile luftfarten nord i landet vanskelig, sa Zakharova, og karakteriserte det hele som «absurde historier».

Videre sa hun at med det russiske militærets «enestående åpenhet», så kunne Norge ha bedt om «kompetente svar» på alle spørsmål de skulle ha.

Deretter henvendte hun seg til norsk presse og fortalte at russiske myndigheter ikke har mottatt noen slike henvendelser fra norske myndigheter.

Ingstad-finte

Men hvorfor skulle Norge ha interesse av å anklage Russland for GPS-sabotasje?

Også det hadde talspersonen for utenriksdepartementet svar på: For å lede oppmerksomheten vekk fra forliset til Norges milliardfregatt KNM «Helge Ingstad».

UNDER VANN: Fregatten «KNM Helge Ingstad» synker mer og mer under vann. Video: Kystverket Vis mer

- Det er vanskelig å bli kvitt inntrykket av at disse absurde historiene ble påkrevet av det norske forsvarsdepartementets ledelse for å lede oppmerksomheten vekk fra den voksende skandalen med Norges nyeste fregatt «Helge Ingstad», sa Zakharova fra talerstolen.

Passasjerfly rammet

Barents Observer skrev i 2. november at passasjerfly i Finnmark hadde opplevd tap av GPS-signaler fra flyplassen Kirkenes nær grensen mot Russland i øst til Lyngen i Troms i vest.

Widerøe bekreftet da at et av deres fly hadde vært utsatt for slik GPS-forstyrring, som går ut over flysikkerheten.

Per Eirik Heimdal, teknologidirektør i Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet), sa til Dagbladet i forrige uke at det var et passasjerfly i Finnmarksområdet som merket at GPS-signalene ble forstyrret i samme tidsrom som NATO-øvelsen pågikk.

SAMMENSTØT: Masseevakuering etter kollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Video: Redningssentralen Vis mer

- Det var flere flyginger som ble berørt og som opplevde forstyrrelser av GPS-signalene, sier Heimdal. Ifølge Heimdal er det en «kamp» mellom sterke og svake signaler, hvor GPS-signalene som kommer fra satellitter i verdensrommet tusenvis av kilometer unna blir «overdøvet» av sterkere signaler fra nærområder langs bakken.

- Potensialet for forstyrrelser av GPS-signalene er veldig stort. Det betyr ikke at selve NATO-øvelsen ble forstyrret. Det var den sivile flytransporten i Finnmarksområdet som merket signalene østfra, sier Heimdal.

Ifølge Heimdal vil GPS-signaler som blir forstyrret øke risikoen ved flyginger.

- Fly navigerer ved hjelp av flere teknologiske plattformer. Når GPS-signalet blir forstyrret får flyene ett system mindre å spille på. Det er ikke direkte farlig, men det øker risiko ved flyging. Hvis enda flere systemer skulle falle ut er det en enda større risiko, sier Heimdal.

UFORUTSETTE HENDELSER: Noen ganger går ikke ting alltid som man håper. Litt ekstra kjedelig er det at det inntreffer flere tusen meter over bakken med hele verdenspressen på slep. Video: Nicolai Delebekk Vis mer