TRANKRANGEL: Røkke-konsernet Aker BioMarine skader omdømmet til Møllers Tran ved måten selskapet markedsfører krilloljekapslene sine på, hevder Orkla-konsernet.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
TRANKRANGEL: Røkke-konsernet Aker BioMarine skader omdømmet til Møllers Tran ved måten selskapet markedsfører krilloljekapslene sine på, hevder Orkla-konsernet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIXVis mer

Mener Røkke tar for mye av Møllers Tran

Anklages for villedende omega 3-reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Røkke-konsernet Aker BioMarine skader omdømmet til Møllers Tran ved måten selskapet markedsfører krilloljekapslene sine på, hevder Orkla-konsernet.

Orkla-konsernet ved Axellus AS (Tidligere Peter Møller AS) tar nå rettslige skritt for å få stanset Aker BioMarines markedsføring av krillkapslene, som selges under navnet Superba (TM) Krill.

Axellus er i dag størst på det norske markedet for fiskeoljebasert omega-3. Aker BioMarine er en nykommer i markedet

- Villeder

Utviklingsdirektør og fagansvarlig Anita Helland i Axellus sier til NTB at Aker BioMarine villeder forbrukerne grovt med markedsføringen av krillkapslene sine.

Aker BioMarine anbefaler ifølge Helland en dagsdose per forbruker på en til to krillkapsler. Hver av disse kapslene inneholder imidlertid bare 0,05 gram omega-3, mens dagsbehovet for en person ifølge Helland er 1 gram.

- Minst 1 gram omega-3 må inntas daglig dersom det skal ha helseeffekt. Dette er anerkjent av helsemyndighetene. Dagsdosen Møllers Tran anbefaler, inneholder 1,2 gram omega-3, sier Helland.

- Ikke redelig

Informasjonssjef Kristina Johansen i Axellus sier til NTB at Aker BioMarine i tillegg har gitt inntrykk av at selskapets krillkapsler er så effektive at man ikke behøver å spise fisk om man tar selskapets anbefalte dagsdose krillkapsler.

- Aker BioMarine har gått massivt ut med denne villedende markedsføringen. Det bør stilles høyere krav til redelighet når man selger produkter som lover bedre helse, sier hun.

Aker BioMarine markedsfører krillkapslene sine både i reklamefilmer i TV og i annonser i aviser og ukeblader.

Kjendiser, blant dem norske idrettsstjerner som Petter Nordtug jr. og Odd Bjørn Hjelmeset, har frontet produktet i reklamefilmene.

Reagerer skarpt

Konsernsjef Hallvard Muri i Aker BioMarine sier han er overrasket over at Axellus, som tilnærmet har monopol på salg av omega-3 produkter i norsk dagligvare, går til rettslige skritt.

- Noen av påstandene er basert på åpenbare misforståelser rundt tolkningen av enkelte utsagn som ble benyttet i kampanjens innledende fase og som senere er endret, sier Muri.

Forskningsdirektør Hogne Vik i Aker BioMarine sier til NTB at studier har vist at selskapets anbefalte dagsdose av krillkapslene gir tilstrekkelig opptak av omega-3 i kroppens celler. Han opplyser at kapslene inneholder 0,055 gram omega-3 (55 milligram og ikke 50 milligram, slik Axellus påstår).

Vik bekrefter at helsemyndighetene i 2005 ga anbefalinger om at en viss mengde næring bør inntas som fett. Ut fra denne anbefalingen har Axellus selv regnet ut anbefalt dagsdose, sier han.

- Vi vil be Axellus dokumentere ved studier at et daglig inntak på 1 gram omega-3 må til for å gi helseeffekt, sier forskningsdirektør Hogne Vik i Aker BioMarine.

NTB