- BØR BEKLAGE: Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum (til venstre) mener Frp-leder Siv Jensen bør beklage avgiftsøkninger hun har innført som finansminister. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
- BØR BEKLAGE: Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum (til venstre) mener Frp-leder Siv Jensen bør beklage avgiftsøkninger hun har innført som finansminister. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Mener Siv Jensen bør beklage overfor egne velgere

- Tar inn én milliard i økte avgifter på «avgiftsfri» diesel, og sender regning til billistene gjennom økte bompenger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): -  Fremskrittspartiet ble opprinnelig stiftet som «Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep (ALP)». Nå har Frp i regjering innført den høyeste avgiftsøkningen på anleggsdiesel i historien. Når Siv Jensen samler troppene til landsmøte i helga, bør hun be om unnskyldning. Hun bør si: «Jeg beklager, vi har ikke gjort det vi sa vi skulle gjøre».
      
Det sier Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum til Dagbladet. Han viser til at finansminister Siv Jensen (Frp) har økt avgiftene på anleggsdiesel med til sammen 81 øre per liter.        

- Frp gikk til valg på at det skulle bli billigere å bygge veier. Dette gjør det selvsagt dyrere, sier Slagsvold Vedum, som heller ikke gir seg der.

Han hevder at Frp-lederen sender deler av regningen til bilistene, gjennom økte bompenger. 

  - Økte bompenger Hans poeng er dette: Når staten økter avgiften på diesel til anleggsmaskiner, fordyrer det bompengefinansierte veiutbygginger. Og siden statens rammer ligger fast, kan den økte kostnaden bare tas inn gjennom økte bompenger.         

- Det er ikke snakk om store summer for den enkelte bilist, men det vil bli en ekstra millionregning til bilistene i ethvert bomprosjekt. At Frp, selveste anti-bompenge-partiet innfører dette, syns jeg er underlig, sier Sp-lederen.   

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var i forbindelse med budsjettforliket mellom regjeringspartiene og støttepartiene Kristelig Folkeparti og Venstre at regjeringen besluttet å øke den såkalte mineraloljeavgiften, som blant annet innebefatter såkalt «avgiftsfri» diesel, med 52 øre per i sitt reviderte nasjonalbudsjett for 2014. 

Dette kommer i tillegg til en økning av CO2-avgiften på 29 øre, som allerede lå i de rødgrønnes budsjett. Økningen på til sammen 81 øre per liter ble innført fra 1. januar 2014.

- Faktum er uansett at Høyre/Frp-regjeringen har økt avgiften kraftig sammenlignet med de rødgrønnes forslag. Så hadde SV styrt, hadde avgiftene vært lavere, sier Slagsvold Vedum.
 
- Begrunnelsen til dem som ivrer for denne avgiftsøkningen, er jo at det er en såkalt grønn skatt. Men jeg tror ikke det har særlig effekt. Entreprenører kommer til å bruke anleggsmaskinene sine like mye. Og oljefyring, som dette er ment å ramme, er jo uansett forbudt etter 2020. Det er alle enige om, fortsetter han.

- Kanskje enkelte vil bruke fritidsbåten sin litt mindre. Men det er det.  

Senterpartiet er opptatt av hvordan avgiftsøkningen slår ut for entreprenører, bønder og småbedrifter.

- Entreprenørselskapet Hæhre, som bruker 12 millioner liter anleggsdiesel i året, får blant annen en regning på rundt 10 millioner kroner i året.  

- Siv tjener én milliard Ekstrainntekten som følge av økningen av avgiften på anleggsdiesel gir staten en ekstrainntekt på en milliard, ifølge Senterpartiets beregninger.

Denne avgiftsøkningen kommer altså i tillegg til økningen på avgiftene på bensin og ordinær diesel, som VG omtaler i dag. 

I 2008 fastslo partileder Siv Jensen at Frp ønsker å sette ned bensinavgiften. To år senere sa hun at avgiften måtte ned med én krone. Under den borgerlige regjeringen har imidlertid avgiften økt, noe som i år kan gi staten en ekstrainntekt på 430 millioner kroner. Bare siden nyttår har bensinavgiften økt med 14 øre og dieselavgiften med ni øre, skriver avisa.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener Sp-lederen tar dobbelt feil. Gjennom Dagbladet minner han Vedum om hvordan det er å forhandle seg fram til enighet i regjering:

- Det er åpenbart at Vedum har glemt hvordan det er. Man må kompromisse. Budsjettforslaget som Siv Jensen la fram, inneholdt ikke denne økningen, den kom etter forhandlinger. Økning av dieselavgiften var et ultimativt krav fra Venstre under budsjettforhandlingene, som de ville ha inn som del av i sitt grønne skatteskifte. Så jeg ser ingen grunn til Vedums kritikk, sier Solvik-Olsen.

- VEDUM TAR FEIL: Både om bompengeandelen, og om bekymringen for bilistene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
- VEDUM TAR FEIL: Både om bompengeandelen, og om bekymringen for bilistene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

Han legger ikke skjul at det saken var - og er - vond for Frp, men mener det er lite partiet kunne gjort for å stanse den.

- Det var altså et forslag som alle i Stortinget stemte for, med unntak av Senterpartiet. Selv om Frp hadde gått ut av regjering i protest mot avgiftsøkningen, så hadde den blitt innført.

- Vedum tar feil Han mener det er smålig av Sp-lederen «å gjøre dette til en Frp-sak». Han medgir imidlertid at avgiftsnivået og bompenge-finansiering uansett er kjernesaker for partiet.

- Jo, dette går på kjernesaker for oss, men denne saken er den vi misliker mest å ha vedtatt i regjering. Men i sum har skatte- og avgiftsnivået gått ned med åtte milliarder kroner, også for anleggesbedrifter som bygger vei. Vedum velger å se bare på dieselavgiften, men både formueskatt og bedriftsbeskatning er redusert. I sum har de aller fleste entreprenørbedrifter kommet bedre ut av det, sier Solvik-Olsen, som mener Sp-lederen tar feil om økt bompengeandel:

- Bompengeandelen i vedtatte veiprosjekter ligger fast. I noen tilfeller kan økte utgifter for entreprenørene, føre til en mild reforhandling av kontrakten, der staten tar en større andel. Men som regel ligger andelen fast. Det dreier seg uansett ikke om veldig mye penger, sier Frp-nestlederen.

Han retter frontlysene mot det han mener er vinglekjøring fra Vedum:

- Gjelden i bompengeselskapene var på 17,2 milliarder kroner i 2009. I dag er den på 35 milliarder, som følge av vedtak gjort av den rødgrønne regjeringen. Vedum bekymrer seg for noen tusenlapper, men burde heller svare for de 18 milliardene hans regjering økte gjelden til bomselskapene med. Han tar altså feil når det gjelder de faktiske forhold, og han tar feil når han bekymrer seg for bilistene.

- Vi har vært ærlige om hva vi er fornøyd med, og hva vi ikke er fornøyd med. Ingen i Frp er glade for økt dieselavgift, men vi må se på hva vi totalt bringer til torgs. Vedum har sittet så lenge i regjering, og tatt så mange nederlag på landsbruksfeltet, at det er ganske dristig av ham å snakke om at Frp må beklage, sier Solvik-Olsen.