FRIR TIL RASK UNGDOM: FpU-leder Atle Simonsen og hans parti ønsker mer fart i mopedene på veiene. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix/Facebook
FRIR TIL RASK UNGDOM: FpU-leder Atle Simonsen og hans parti ønsker mer fart i mopedene på veiene. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix/FacebookVis mer

Mener sneglefart er trafikkfarlig: Nå vil FpU fjerne mopedplomba

- Feil, sier ekspertene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Trege mopeder er trafikkfarlige. Derfor vil FpU fjerne plomba og øke fartsgrensen på moped. LIK og DEL hvis du er enig med oss!» heter det i en kampanje fra Fremskrittspartiets Ungdom (FpU) på deres Facebook-side.

- Dette handler om at vi mener regelen om at mopeder maks kan kjøre i 45 kilometer i timen skaper trafikkfarlige situasjoner fordi mange bilister vil prøve å kjøre forbi. Mopedene er i stand til å håndtere noe høyere fart. De fleste er programmert til å gå i 65 kilometer i timen. Det ville skape bedre flyt i trafikken, sier FpU-leder Atle Simonsen til Dagbladet.

- Hvor har dere fått det fra at det er trafikkfarlig at mopeder bare gjør 45 kilometer i timen? Finnes det undersøkelser som understøtter dette?

- Det vi vet er at mange ungdommer i dag trimmer mopeden sin sjøl, slik at den gjør opp mot 80-90 kilometer i timen. Det er trafikkfarlig. Kanskje slipper vi dette i så stor skala om vi fjerner plomba, sier Simonsen som viser til en undersøkelse fra If som viser at 50 prosent av ungdom mellom 16 og 19 år med moped velger å trimme den slik at det går fortere.

- Ubehagelig - Men er det noen undersøkelser som viser at 45 kilometer i timen er trafikkfarlig?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har ingen undersøkelser som viser dette, men folk vi prater med sier det er ubehagelig å bli kjørt forbi hele tida. Når traktorer er i stand til å kjøre forbi mopedene, er det på tide å fjerne plomba, sier FpU-lederen.

Han er strålende fornøyd med responsen på kampanjen så langt, med 596 likes og 256 shares på Facebook.

- Som en del av vårt forslag ga vi samferdselsminister Ketil Solvik Olsen en lekemoped som gave da han gjestet FpUs sommerleir torsdag, sier Atle Simonsen.

- Ikke trafikkfarlig FpU-lederen må dog tåle motbør fra ekspertisen for påstanden om at mopedenes sneglefart er trafikkfarlig.

- Faglighet og statistikk tilsier det motsatte. Det er ikke trafikkfarlig at mopedene går sakte. De fleste mopedulykker skjer i kryss og i høy fart. Trimmede mopeder er overrepresentert på statistikken, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk til Dagbladet.

Johansen forstår likevel godt at det er ubehagelig for mopedistene å føle seg presset av bilene på veien.

- Ja, spesielt der det er 60- eller 70-sone kan det være en ubehagelig opplevelse. Men det er akkurat det det er - en opplevelse. Statistikken tilsier i hvert fall ikke at det resulterer i ulykker. Og generelt sett er det svært få ulykker med moped, noe vi er veldig glade for.

Trygg Trafikk-rådgiveren sier folk som misliker å kjøre i 45 på moped, gjerne må ta lappen på lett motorsykkel. Det er også 16 års aldersgrense.

- På lett motorsykkel høyner man dødsrisikoen fordi det går fortere, men det er ikke mange ulykker med lett motorsykkel involvert. Dessuten gjennomgår du en bra opplæring før du får lov til å kjøre, sier Bård Morten Johansen.

- Populistisk forslag Assisterende generalsekretær Per Oretorp i Personskadeforvundet LTN er heller ikke kjent med saker hvor lav fart på moped har utløst ulykker.

- Nei, dette er ikke et stort problem, så vidt meg bekjent. De fleste MC-ulykker skjer på grunn av førerfeil og høy fart. Dette er nok først og fremst et populistisk forslag. Jeg vil heller anbefale de som vil kjøre fortere å ta lappen på lett motorsykkel, sier Oretorp.