LØP OG KJØP: En iPod shuffle, på bildet ser du en gammel modell, er blant lokkegavene treningskjeden SATS markedsfører seg med. Prislappen for å trene er derimot en helt annen. Foto: AFP/JUNG YEON-JE/SCANPIX
LØP OG KJØP: En iPod shuffle, på bildet ser du en gammel modell, er blant lokkegavene treningskjeden SATS markedsfører seg med. Prislappen for å trene er derimot en helt annen. Foto: AFP/JUNG YEON-JE/SCANPIXVis mer

Mener treningskjeder lurer kundene

Både Elixia og SATS driver villedende markedsføring, mener Forbrukerombudet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I kampen om å kapre nye kunder, driver både Elixia og SATS villedende markedsføring, mener Forbrukerombudet. SATS innrømmer feil, men bedyrer at de ikke har forsøkt å lure noen.

Ombudet reagerer på at kjedene ikke gir korrekte opplysninger om priser og bindingstid i sine reklamekampanjer. SATS retter for eksempel all oppmerksomhet mot gratis iPod eller pulsklokke. Hva treningsiveren din vil koste og at du binder deg for tolv måneder, framgår ikke av kampanjen.
— Vi ser alvorlig på markedsføring som kan lure forbrukerne til å inngå treningsavtaler på feil premisser, sier seksjonssjef Bente Øverli.

— En glipp
Informasjonsdirektør Anders Hall Grøterud i SATS sier treningskjeden ikke har hatt til hensikt å lure folk, men innrømmer at det har skjedd en glipp.

— Å opplyse om betingelser for kjøp er en selvfølge for oss i SATS, og det har vi gjort systematisk i alle år. Vi har også gjort det på alt trykt materiell, boards og andre annonser, men det har skjedd en glipp på webmateriellet. Her har Forbrukerombudet rett. Den feilen er vår og den retter vi opp nå, sier Grøterud til NTB.

Også Elixia får kritikk for sin markedsføring. Elixia lokket ifølge Forbrukerombudet kunder som meldte seg inn 3. januar med null binding og månedspris på 99 kroner i både januar og februar. Ombudet mener dette må forstås slik at man ikke blir bundet til en avtale ut over februar.

Automatisk medlem Men når realiteten er at forbrukerne automatisk blir medlem dersom de ikke melder seg av avtalen innen utgangen av januar, er bruken av «ingen binding» villedende overfor forbrukeren, konkluderer Forbrukerombudet.

Kampanjene er i strid med markedsføringsloven når vesentlige opplysninger om pris og bindingstid ikke er tatt med. Forbrukerombudet ber nå de to kjedene om å endre kampanjene og sørge for at framtidig markedsføring gir forbrukerne tilstrekkelig informasjon om både pris, bindingstid og øvrige vilkår.


(NTB)