HAR FÅTT NOK: MDG-talsperson Rasmus Hansson mener regjeringspartiene og Venstre må begynne komme med tiltak som oppfyller klimaløftene de har gitt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
HAR FÅTT NOK: MDG-talsperson Rasmus Hansson mener regjeringspartiene og Venstre må begynne komme med tiltak som oppfyller klimaløftene de har gitt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

MDG frykter at Venstre selger seg billig til regjeringen

Mener Venstre og regjeringen har forpliktet seg til utslippskutt på 1,6 millioner tonn CO2

Advarer om løftebrudd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Regjeringen og Venstre lurer velgerne når de påstår at tiltakene vi er kjent med at de krangler om - deriblant en krone økning av bensinavgift - vil kunne oppfylle løftet om «betydelige reduksjoner i klimautslippene», sier MDG-leder Rasmus Hansson til Dagbladet.

Venstre mener regjeringen har forpliktet seg til en økning i CO2- og drivstoffavgifter gjennom løftet om «betydelige reduksjoner i klimautslippene» i budsjettavtalen for 2016. Men som Dagbladet tidligere har omtalt er de fire partiene ikke enige om akkurat hva formuleringen betyr, og Frp-representanter har ved flere anledninger sagt til Dagbladet at de ikke ser på økte drivstoffavgifter som en forutsetning for å oppfylle avtalen.

Kan gi budsjettkrise

Saken er så brennbar at Venstre har varslet at de ikke kan bli med på en budsjettavtale hvis de ikke blir hørt. I disse dager ferdigstilles statsbudsjettet for 2017, men akkurat hva Venstre har stilt krav om bak lukkede dører, har de ikke villet snakke om.

Nå har MDG regnet på hva løftet faktisk bør innebære, og svaret er et utslippskutt på 1,6 millioner tonn CO2. Basert på det som er kommet ut fra forhandlingene så langt, frykter Hansson at Venstre vil selge seg billig, og advarer om løftebrudd.

- Regjeringen og samarbeidspartiene har lurt velgerne flere år på rad. De har forpliktet seg til årlige kutt, men i fjor så vi en utslippsøkning på 1,5 prosent, påpeker Hansson.

MDGs regnestykke

MDG har ikke bare regnet på hvor stort kutt som bør til for å etterleve løftet, men også hvilke tiltak som bør settes inn (se faktaboks).

På lista står blant annet fem kroner dyrere bensin og en økning av flyseteavgiften til 600 kroner på utenlandsreiser og 150-300 kroner på innenlandsreiser.

Samtidig foreslår MDG å redusere reisetiden for tog fra Oslo til Bergen, Stavanger og Trondheim til ned i fire timer, sette ned prisen på kollektivreiser og rulle ut ladestasjoner til elbiler på alle bensinstasjoner i hele landet

- I tillegg må vi komme i gang med CO2-fangst på største utslippene, sier Hansson.

Det har så langt versert rykter om at Siv Jensen skal ha åpnet for å øke drivstoffavgiftene med 40 øre, samtidig som årsavgiften senkes med 10 prosent, men ifølge kilder Dagbladet har snakket om er ikke dette nødvendigvis riktig.

- Gjennomførbart

Uansett mener Hansson, i likhet med blant annet Cicero at langt kraftigere lut må til.

- Men i lys av debatten Hansson, er MDGs krav i det hele tatt politisk gjennomførbare?

- Ja, dersom et stortingsflertall ønsker å holde klimaløftene de har gitt. Det er også fullt mulig å gjennomføre dette uten at det blir urimelig mye dyrere for folk. Samtidig som vi setter opp prisen på noe, kan vi senke prisen på andre ting, som mat og kollektivreiser ved å fjerne momsen på dette.

Venstre er uenig i MDGs tolkning av fjorårets løfte, og mener man ikke kan se på 2017-budsjettet isolert.

- Hvis man ser på MDGs alternative budsjett, så foreslår de ikke en grønn skatteveksling, men kraftige skatteøkninger. En tydelig opptrapping av CO2-avgiftene de kommende årene sammen med tilsvarende reduksjoner i andre skatter og avgifter, slik Venstre tar til orde for, vil både gi betydelige utslippskutt og samtidig skape økonomisk vekst, sier Ola Elvestuen, stortingsrepresentant for Venstre.