- Menn må tåle mer

Forbrukerombudet stanser Tele2s annonse med en brystfager kvinne som frontfigur. Samtidig får en liknende reklame med en muskeløs mann som poserer i badebukse fortsatt publiseres. - Det er høyere terskel for menn enn for kvinner før det er snakk om diskriminering, påstår forbrukerombud Torfinn Bjarkøy.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Markedssjef Haakon Klæbo i Tele2 avviser at selskapets puppedame er mer kjønnsdiskriminerende, men vil følge ombudets pålegg.

I går satte Bjarkøy foten ned for annonsen. Samtidig gir ombudet Tele2 grønt lys for en annonse der en mann med muskler framstår i badebukse.

- Annonsen med den kvinnelige modellen er et eklatant og grovt brudd på forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame i markedsføringsloven. Loven er slik at det er samme vern for kvinne og mann, men menn må finne seg i mer, sier han.

Mange nye kunder

- En interessant avgjørelse. Annonsene har lik tekst og samme budskap. At bildet av mann i badebukse passerer, mens det med en kvinne i bikinioverdel skal stanses, tar vi til etterretning, sier Klæbo.

Han vedgår at folk har kontaktet Tele2 med negative reaksjoner på puppeannonsen.

- Men vi har fått mange nye kunder som følge av annonsene. Med et glimt i øyet har vi prøvd å formidle hvor enkelt det er å få en teleoperatør nummer to, sier markedssjef Klæbo.
Ingunn Yssen, daglig leder i Kompetansesenter for likestilling, reagerer på annonsen. Hun er bare kjent med annonsen med den kvinnelige modellen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil ha likestilling

- Dette høres ut som et overtramp, sier Yssen når hun får beskrevet annonsen over telefonen til Cannes - der hun har vært på reklamefilmfestival.
Også Foreningen 2 Foreldre reagerer på annonsen.

- Vi vil ha likestilling for menn også, sier leder i foreningen, Rune Harald Rækken. Han synes det virker som om annonser som diskriminerer menn ikke vekker reaksjoner.

- Uansett synes jeg at annonser ikke bør spille på kjønn. En del tenker konsekvent kvinnesak når de snakker om likestilling. Det blir mer oppstuss når kvinner blir diskriminert.
Rækken mener at Likestillingsombudet nå er blitt flinkere til å se på menns situasjon også.

Det er ikke uten videre lovstridig å avbilde nakne eller lettkledde mennesker i reklame. Men det er av betydning om avbildningen har noen sammenheng med produktet som frambys, og hvordan kvinnekroppen vises fram.

Dum

Forbrukerombudet mener at annonsen - der det fokuseres på kvinnens brystparti - gir et klart budskap om at kvinnen er dum, men at det å få lavere telefonregning er så ukomplisert at hun likevel kan klare det.

De hadde i går kveld ikke mottatt noen klager på annonsen med den mannlige modellen.
Markedsføringsloven åpner også for reaksjoner mot annonser som diskriminerer menn.

FORSKJELL: Den ene er diskriminerende - den andre er ikke.