Menneskeelskerne

Er dette et passende tidspunkt å framstille turbokapitalister som menneskehetens velgjørere?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For drøyt ett år siden var «Dirty Sexy Money» en av de mest populære seriene på amerikansk fjernsyn, en usjenert utforskning av livet til de virkelig rike på Manhattan. Men i takt med stadig dårligere nyheter fra et oppblåst Wall Street, gikk seertallene ubønnhørlig nedover. I november kansellerte ABC serien. Det ble med to sesonger for Donald Sutherland og kompani. Den økonomiske krisen hadde fått sitt første store fjernsynsoffer.

Nå er konkurrenten NBC i ferd med å klargjøre en ny dramaserie med søkkrike forretningsmenn i hovedrollene. Det har fått mange til å undre om sjefene i stasjonen ikke har fått med seg mentalitetsendringen de siste månedene. Få ting er for tiden like usexy som dresskledde finansfolk, og «The Philanthropist» handler om nettopp en slik. Forskjellen er bare at dette er en mann med sosial samvittighet av Bonos og Bill Gates’ kaliber. En riking som tilbringer mer tid i Rwanda enn på Ritz.

I NORGE HAR vi en inngrodd skepsis mot spektakulære forretningsmenn. Er det virkelig en kunst å tjene penger? Eller dreier det seg om å være tvers gjennom grådig, hensynsløs og samvittighetsløs? Slik forklares også den filantropiske vendingen som en del søkkrike næringslivsledere og finansfolk tar etter å tjent mer penger enn de noen gang ville hatt mulighet til å forbruke: Å ja, så nå får dere plutselig øynene opp for at det lever andre mennesker i denne verden.

I det kapitalismelovprisende USA har forretningsfolk generelt hatt lettere for å bli ansett som helter, og veien til filantropien er både mer trafikkert og tettere belagt med palmeblader. Store deler av amerikansk samfunnsliv kunne ikke klart seg uten bidrag fra landets rikeste. Underlig nesten, at de ikke har fått en tv-serie tidligere.

HVORDAN VIL SÅ filantropien bli framstilt i «The Philanthropist»? Vil serien bli en heltedyrkende og forherligende reise til eksotiske steder, eller vil den undersøke de mer problematiske sidene ved rike enkeltpersoners innsats for å redde verden?

Da produsenten Charlie Corwin – som selv er en filantrop med IT-milliarder i ryggen – pitchet ideen for NBC, så han for seg en serie som skulle nettopp problematisere. Derfor hyrte han inn den kompromissløse serieskaperen Tom Fontana og filmskaperen Barry Levinson, som sammen blant annet står bak den nyskapende politiserien «Homicide». Etter hvert som de stadig mørkere og mer etisk kompliserte episodemanusene endte opp på NBC-toppenes skrivebord, ble kanalen stadig mer skeptisk. I april sparket de Fontana, og ansatte i stedet en konvensjonelt anlagt kreativ produsent. De ville ha en mer eskapistisk, og mindre sosialt samvittighetsfull serie.

MEN NYLIG foretok NBC nok en overraskende kuvending. Fontana ble gjeninnsatt som sjef, og serien ser igjen ut til å gå i en mørk og upolert retning. Kanskje var det nettopp finanskrisen som sørget for at Hollywood nå kan komme til å produsere noe så sjeldent som en edruelig prime timeserie om verdens virkelige problemer?