- Menneskelig eller teknisk feil

Seilingsleden var utbedret. Losoldermannen utelukker at været har skylda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Vakthavende losoldermann Tore Olsen ser bort fra at grunnstøtingen kan ha noe med vær- eller seilingsforhold å gjøre.

- Årsaken har trolig å gjøre med teknisk eller menneskelig svikt, sier Olsen til Dagbladet.no. Den russiske kapteinen og hans mannskap hadde med en erfaren norsk los med 30 års erfaring under innseilingen.

Ved 11-tiden hadde ikke losoldermannen fått snakket med losen, som er opptatt med redningsarbeidet. Sementskipet «Crete Creuna» har grunnstøtt rett utenfor øya Aspond.

Utbedret

- Skipet går drøyt sju meter under vannoverflaten, og det stemmer med grunnforholdene at det var sju-åtte meters dybde der grunnstøtingen skjedde, sier Olsen.

Skipsleden fra Drøbak til Aspond har vært under utbedring flere år. Undervannsskjær er sprengt bort, og det er satt opp flere nye fyrlykter.

- De eneste som mangler på at denne utbedringen er fullt gjennomført, er noen nye faste lanterner og lys. Men det har ikke vært noe ekstraordinært i natt rundt merkingen her. Alt har fungert etter kjente forutsetninger, sier losoldermannen.

Godt kjent

 PÅ VEI NED: : Redningsmannskapene på Nesodden kjemper for å holde det havarerte skipet flytende. Losoldermann Tore Olsen mener at grunnstøtingen i morges skyldes teknisk eller menenskelig svikt. Foto: CORNELIUS POPPE, SCANPIX.
PÅ VEI NED: : Redningsmannskapene på Nesodden kjemper for å holde det havarerte skipet flytende. Losoldermann Tore Olsen mener at grunnstøtingen i morges skyldes teknisk eller menenskelig svikt. Foto: CORNELIUS POPPE, SCANPIX. Vis mer

- Hva er losens rolle under innseilingen?

- Han skal stå sammen med kapteinen eller styrmannen.

Losoldermann Tore Olsen bekrefter at det havarerte sementskipet har brukt naturlig seilingsled mot Slemmestad. Havariskipet, kaptein og mannskapet er godt vant med å seile mellom Brevik og Slemmestad med last.

Det var da kapteinen bakket skipet løs etter grunnstøtingen han skjønte hvor stor skaden var. Derfor styrte han mot land umiddlerbart for å hindre at skipet skulle synke midtfjords.

- Menneskelig eller teknisk feil