VERDENS BESTE NAVIGASJONSUTSTYR:  Det er ikke mulig å finne tekniske forklaringer på valget av seilingslei til det italienske cruiseskipet med over 4.000 mennesker ombord, hevder danske og svenske sjøsikkerhetseksperter. FOTO: FILIPPO MONTEFORTE, AFP/SCANPIX.
VERDENS BESTE NAVIGASJONSUTSTYR: Det er ikke mulig å finne tekniske forklaringer på valget av seilingslei til det italienske cruiseskipet med over 4.000 mennesker ombord, hevder danske og svenske sjøsikkerhetseksperter. FOTO: FILIPPO MONTEFORTE, AFP/SCANPIX.Vis mer

- Menneskelige feil, tror eksperter

Cruiseskipet hadde verdens mest avanserte navigasjonsutstyr.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Skandinaviske eksperter på sikkerhet til sjøs finner ingen teknisk forklaring på at skipsoffiserene ombord det italienske cruiseskipet «Costa Concordia» gjorde det fatale veivalget som endte med katastrofe.

Sjefen for det svenske Sjöfartsverket, Ove Eriksson tror at det ligger menneskelig feil bak forliset.

- Slike skip er veldig godt utrustet med teknikk og navigasjonsutstyr. Noe har gått veldig galt. En slik ulykke skal helt enkelt ikke kunne skje, sier Eriksen til nyhetsbyrået TT.

Skulle tålt hullet Han synes også det er rart at skipet fikk så kraftig slagside på tross på tross av en 70 meter lang revne i skroget.

- Slik fartøyer skal ha så mye innebygd sikkerhetsutstyr at grunnstøtingen skulle gitt mindre skader, mener Eriksson.

Den danske sjøfartseksperten Poul Vibsig Pedersen har også store problemer med å forklare katastrofen utfra skipets tekniske utrustning.

- Noe riv ruskende galt - Dette virker helt uforståelig på meg. Noe må ha gått riv riskende galt ombord, sier Vibsig Pedersen til ekstrabladet.dk.

Han er ekspert på sikkerhet på passasjerskip og lektor i simulering og navigasjon til sjøs.

Den danske eksperten peker på at skipet har det nyeste og mest avanserte navigasjonsutstyret som finnes, og at det alltid skal være to navigatører på jobb samtidig.

 SKULLE TÅLT.  Slik skipet er konstruert, skulle det ikke fått slik slagside på tross av en 70 meter lang revne, mener eksperter. FOTO: EPA/GIGLIONEWS/SCANPIX.
SKULLE TÅLT. Slik skipet er konstruert, skulle det ikke fått slik slagside på tross av en 70 meter lang revne, mener eksperter. FOTO: EPA/GIGLIONEWS/SCANPIX. Vis mer

- Dermed skulle det være umulig at noe slikt skjer. De kunne jo bare kikket ut gjennom vinduet og sett at skipet hadde kurs i helt feil retning, sier den danske eksperten.

Derimot synes han at mannskapet har fått ufortjent kritikk for ikke å ha gjort mer for å redde folk.

- De var i en helt umulig situasjon når skipet fikk slik slagside.

 - UFORSTÅELIG:  To av de fremste sjøsikkerhetsekspertene i Danmark og Sverige finner ingen umiddelbar teknisk forklaring på katastrofen ved øya Giglio fredag kveld. FOTO: EPA/GIGLIONEWS/SCANPIX.
- UFORSTÅELIG: To av de fremste sjøsikkerhetsekspertene i Danmark og Sverige finner ingen umiddelbar teknisk forklaring på katastrofen ved øya Giglio fredag kveld. FOTO: EPA/GIGLIONEWS/SCANPIX. Vis mer