SKAL DISKUTERES I DAG: Frps stortingsgruppe skal i dag diskutere forslaget om null- og lavutslippsbiler i Norge. FOTO: ØISTEIN NORUM MONSEN / DAGBLADET
SKAL DISKUTERES I DAG: Frps stortingsgruppe skal i dag diskutere forslaget om null- og lavutslippsbiler i Norge. FOTO: ØISTEIN NORUM MONSEN / DAGBLADETVis mer

Mens hele verden ser til Norge, sliter Norge med å bli enige

Hyller forslaget om å forby diesel- og bensinbiler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fredag ble det kjent at de borgerlige partiene på Stortinget skulle gå inn for ikke å selge bensin- eller dieselbiler innen 2025, men forslaget ble samme dag korrigert.

- Det framstilles som at vi har et forslag om å forby eller slutte å selge alle bensin- og dieselbiler i 2025. Poenget er at vi i Nasjonal Transportplan vil ha måltall for null- og lavutslippsbiler som er i tråd med klimamålene. I hovedsak vil trolig alle biler være lav- og nullutslipps, sa Tina Bru, Høyres talsperson i saken og nestleder i engeri- og miljøkomiteen, til Dagbladet fredag.

På lørdag skrev Dagens Næringsliv at det hele var en misforståelse, ifølge rådgiver i Frps stortingsgruppe, Arne-Petter Lorentzen.

«Klare opp i partiets mening» Frp ville ikke lenger stille seg bak et mål om bare nullutslippsbiler innen 2025.

I dag melder avisa at Frp innkaller til ekstraordinært gruppemøte.

«Mandag ettermiddag klokken 15.00 innkaller Frps stortingsgruppe til et ekstraordinært gruppemøte for å klare opp i hva partiet egentlig er for og imot i denne saken», skriver Dagens Næringsliv (saken krever innlogging).

Men mens de borgerlige partiene sliter med å komme til enighet, hylles forslaget i utenlandske medier.

«Dere ruler!!» De siste dagene har det fått omtale hos blant annet den britiske avisa The Independent og nyhetsnettstedet Quartz.

Flere peker også på paradokset: Norge jobber for en mer miljøvennlig politikk, samtidig som vi er verdens tredje største gasseksportør.

«Dersom det godkjennes, blir det spesielt viktig, fordi en stor andel av Norges fond avhenger av landets petroleumsindustri», skriver Independent.

Saken fikk stor oppmerksomhet etter at Tesla-sjefen la ut et bilde av forsiden på Dagens Næringsliv fredag.

«Hørte nettopp at Norge vil forby nye salg av diesel- og bensinbiler i 2025. For et utrolig fantastisk land. Dere ruler!!».

Kommer med ny modell Electrek.co skriver at Musk allerede gratulerer Norge, selv om forslaget ennå ikke er dratt i land.

Den amerikanske nyhetskanalen CNBC kjører en annen vri, og spør om Norge ikke nettopp ga Tesla en enorm fordel.

Tesla åpnet for forhåndsbestilling for nye Model 3 i starten av april - målet er at bilen skal bli en folkemodell.

Per i dag skal over 400 000 ha forhåndsbestilt bilen på verdensbasis.

Fredag sa leder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen (V) til Dagbladet at det ikke kommer til å være gunstig å kjøpe en BMW med treliters bensinmotor om ti år.

- Dette handler om at vi skal følge målene til fagetatene i Nasjonal Transportplan. Det betyr at vi må innrette politikken etter det.