PÅ VENT: Midelhavsbrisen er foreløpig den eneste luften som glir under vingene på de seks norske F16-flyene som mandag kom til Souda Bay-basen på Kreta. Her blir de stående enn så lenge, selv om krigen raser en drøy halvtimes flytur unna. Foto: Lars Magne Hovtun / Forsvaret
PÅ VENT: Midelhavsbrisen er foreløpig den eneste luften som glir under vingene på de seks norske F16-flyene som mandag kom til Souda Bay-basen på Kreta. Her blir de stående enn så lenge, selv om krigen raser en drøy halvtimes flytur unna. Foto: Lars Magne Hovtun / ForsvaretVis mer

Mens krigen raser i Libya venter Norge i et ferieparadis

40 mil unna brenner det i Libya, mens den norske kampflystyrken fremdeles venter på oppdrag og mandat.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SOUDA BAY (DAGBLADET): Røde beskyttelsesbånd blafrer i vinden fra de seks norske F16 flyene som står oppstilt på den greske delen av militærbasen Souda Bay på Kreta.

Grytidlig i dag landet et chartret MD11-transportfly med den siste resten av utstyret som skal til for at kampflystyrken skal kunne delta i krigen mot Khadafis regime i Libya. Senere i dag kommer nok et transportfly fra Norge. Et flyshelter og noen bunkerser på den greske flybasen er blitt styrkens nye hovedkvarter.

- Nå har vi det som skal til for å være klare når orderen kommer om å håndheve FNs resolusjon 1973, sier styrkens talsmann, major Eystein Kvarving.

Og denne ordren ser ut til å nærme seg. Etter fire dagers strid om hvem som skal lede den internasjonale operasjonen, kom meldingen i formiddag om at stormaktene nå har blitt enige. Forsvarsalliansen Nato skal ha ansvaret fra dag til dag.

Like etter kom meldingen om at de norske kampflyene blir satt under den amerikanske Nord-Afrika-kommandoen. Det har regjeringen bestemt i ekstraordinært statsråd.

I ferieparadis Men på Kreta vitner lite om dramaet som utspiller seg på den andre siden av Middelhavet. Halvannen mil fra flybasen ligger ferieparadiset Chania. Der har mannskapet funnet husrom på hoteller, ettersom det ikke er plass til dem å bo på flybasen de skal jobbe fra de neste månedene. Byen er fortsatt søvnig så tidlig på året, men allerede har turistene begynt å finne veien med giudbøker og kart oppslått på frokostbordet. Ved siden av sitter kampflypiloter fra Norge og Qatar og venter på oppdrag. 40 kilometer på den andre siden av middelhavet står Libya i brann. Det er intet paradis.

Talsmann for den norske kamplystyrken Eystein Kvarving, hadde bestilt ferietur til Kreta i påsken for familien. Nå er han del av kampflystyrken som venter på oppdrag over Libya, omlag 40 mil på den andre siden av Middelhavet. 
Foto: Kristoffer Egeberg
Talsmann for den norske kamplystyrken Eystein Kvarving, hadde bestilt ferietur til Kreta i påsken for familien. Nå er han del av kampflystyrken som venter på oppdrag over Libya, omlag 40 mil på den andre siden av Middelhavet. Foto: Kristoffer Egeberg Vis mer

- Det absurde er at jeg og familien min har påskeferiebilletter til akkurat denne byen. Og nå er jeg plutselig her på oppdrag. Det er sikkert også rart for de som bor her, sier Kvarving.

Det er om tre uker.

- Kona har sagt at jeg like godt kan bli, og vente til de kommer ned, sier han. Men slike tanker vil han ikke bruke tid på nå.

- Selv om vi bor i en ferieby, er dette alvor. Vi leder ikke operasjoner fra en hotelsuite. Hotellet blir utelukkende forlegning og messe. Det er ikke en gang vann i bassenget, sier han.

God dose alvor Siden hovedstyrken landet klokken tre natt til i går er det blitt lite søvn. Utstyr skal på plass, og kommandosentral settes i stand på flybasen der det knapt er nok fasiliteter eller plass fra før. To nye forsyningsfly med våpen og utstyr er ventet i løpet av natten og dagen i dag. Styrken har tatt alle forbehold om at kampflyene vil bli brukt mot både luftmål, bakkemål og overvåking.

- Vi har med luft-til-luft-missiler, bomber og utstyr til å oppdage og peke ut mål på bakken. Nå jobbes det på spreng for å få ting på plass. Arbeidet er preget av solid dugnadsånd ispedd en god dose alvor. For selv om vi er vant til det, er det spesielt å stå her under trygge omgivelser, og forberede til krigføring i et annet land på den andre siden av havet, sier Kvarving til Dagbladet.

LOSSER UTSTYR: Styrken skal nå ha fått ned utstyret som skal til for å operere. Foto: LARS MAGNE HOVTUN, FORSVARET/HAND OUT
LOSSER UTSTYR: Styrken skal nå ha fått ned utstyret som skal til for å operere. Foto: LARS MAGNE HOVTUN, FORSVARET/HAND OUT Vis mer

Det har han vært med på før, under borgerkrigen i Bosnia, da Nato i 1996 satte inn massive flystyrker for å stanse folkemordet.

- Da satt vi i Nord-Italia like utenfor Venezia og ledet flere hundre kampfly over Bosnia. Jeg reflekterte veldig over det da, sier han.

Mangler oppdrag Selv om det i formiddag ser ut til å ha kommet på plass en avtale om hvem som leder krigen, er det fortsatt uklarheter som hindrer flyene fra å sette kursen over Middelhavet.

Uten en klar kommandostruktur med norsk medbestemmelsesrett blir de norske flyene stående på bakken enn så lenge. Det er regjeringens krav.

- Vi blir ikke frustrerte. Vi er godt forberedt til å gjennomføre den ordren som måtte komme, uansett når den kommer, sier Kvarving til Dagbladet.

- Har dere fått noen ordre?

- Nei, men nå har vi fullt trykk for være klare til kampflyoperasjoner når en ordre kommer.

- Det er fremdeles strid hjemme om hvem som har kommandoen?

- Sjefen for Forsvarets operative hovedkvarter, generalløytnant Bernt Iver Ferdinand Brovold, fører kommandoen over oss. Det skal ikke være noen tvil om at vår styrke er under nasjonal kommando, sier Kvarving.

PLANLEGGER: Sjefen Bård Reidar Solheim om bord i Hercules-flyet som tok dem til Kreta natt til i går. 
Foto: Lars Magne Hovtun / Forsvaret
PLANLEGGER: Sjefen Bård Reidar Solheim om bord i Hercules-flyet som tok dem til Kreta natt til i går. Foto: Lars Magne Hovtun / Forsvaret Vis mer