PRØVESTENGES: I år skal Løkkeveien utenfor Ruseløkka skole prøvestenges for biltrafikk, som en av de første blant mange gater i Oslo. Det faller ikke i god jord hos Frp. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
PRØVESTENGES: I år skal Løkkeveien utenfor Ruseløkka skole prøvestenges for biltrafikk, som en av de første blant mange gater i Oslo. Det faller ikke i god jord hos Frp. Illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

Bilfrie skoleveier

Mens MDG og Høyre jubler for bilfrie skoleveier, har Frp snudd

Frp sa «ok, under tvil» til forslaget i fjor sommer. Nå har partiet snudd.

(Dagbladet): I år skal Løkkeveien utenfor Ruseløkka skole prøvestenges for biltrafikk, som en av de første blant mange gater i Oslo. Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, (MDG) vil innføre bilfrie soner rundt alle skoler i Oslo, for å sikre en tryggere skolevei for barna.

- Her går det 15 000 biler i døgnet. Det er en kjempetrafikkert vei, som er trafikkfarlig for barna som skal til skolen, sier Nguyen Berg til Dagbladet.

VIL HA DET BILFRITT: MDGs Lan Marie Nguyen Berg. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
VIL HA DET BILFRITT: MDGs Lan Marie Nguyen Berg. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Hun forteller også at i Frogner bydel har alle partiene stemt for at man ønsker å få prøvestengt Løkkeveien, inkludert Høyre og Frp.

- Vi er helt klart imot
Men ifølge Hans Høegh Henrichsen (Frp), medlem av Frogner bydelsutvalg, er ikke partiet lenger for å stenge veien.

- Meg bekjent har vi ikke hatt det oppe i byrettsutvalget siden juni i fjor. Venstre ville stemme, og vi sa ok under tvil. Vi har sett mer på det og er overhodet ikke villige til å fortsette å si ja.

Han forteller at stenging av Løkkeveien er en ting partiet sloss imot, og at de mener problemet bare blir flyttet til et annet sted.

- I dag, hvis det kommer opp igjen, er vi helt klart imot, understreker han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Bil- og bilistforfølgelse»
Carl I. Hagen (Frp) kaller tiltaket forfølgelse av de vanlige menneskene som har bruk for bil. Det er ikke så mange mennesker som kjører rundt for moro skyld, de kjører fordi de har behov, påpeker han.

- Jeg aksepterer ikke begrunnelsen. Det er satt opp skilt med 30 kilometers fartsgrense i Løkkeveien. Veien er en hovedferdselsåre, og det blir kaos i området om de stenger veien, sier Hagen til Dagbladet

Han forteller at han anser bilen som et gode som gir folk frihet, og at han mener at de som skal hente barna sine må få muligheten til det.

MDG vil innføre disse «hjertesonene» rundt alle skoler i Oslo, og Berg håper å innføre slike soner over hele landet.

STERKT IMOT: Carl I. Hagen kaller MDGs forslag «bil- og bilistforfølgelse».
STERKT IMOT: Carl I. Hagen kaller MDGs forslag «bil- og bilistforfølgelse». Vis mer

- Jeg venter bare på at de skal begynne å snakke om å erstatte bil med hest og kjerre. Dette er det siste i «bil- og bilistforfølgelse», sier Hagen.

MDG står for at det snart fjernes over 700 parkeringsplasser innenfor Ring 1, og at beboerparkering er innført i de fleste områder. I tillegg blir flere gater, blant annet Fridtjof Nansens plass og Øvre Slottsgate, bilfrie.

- Det er typisk MDG å gjøre livet vanskelig for folk, avslutter han.

- Må leve med noen omkjøringer
I motsetning til Frp, jubler Høyre over forslaget. Eirik Lae Solberg er Høyres gruppeleder i bystyret og leder Samferdsel- og miljøkomiteen. Han forteller at Høyre er veldig positive til dette forslaget.

- Det er viktig for barna i Oslo å ha trygge skoleveier og at det er trygt å ferdes rundt skolene. Jeg er glad for at tiltaket kommer, fordi Høyre de siste åra har etterlyst å øke trafikksikkerhet rundt mange skoler i Oslo.

- Jeg ønsker ikke å stenge store deler av Oslo for all biltrafikk, men vi må leve med noen omkjøringer og reduserte fartsgrenser for å sikre barnas sikkerhet, legger han til.

I noen tilfeller vil det mest naturlige være å stenge veiene, men å redusere fartsgrense og stenge deler av veiene er også alternativer.

- Man må vurdere hvert enkelt tilfelle for å se hva som er det beste tiltaket. Mange er nok enige i at trafikksikkerheten til barn kommer først, sier Solberg.

Han forventer at byrådet lager en konkret framdriftsplan og går gjennom skole for skole, ser på tiltak og iverksetter dem.

- Det er viktig at dette skal være en forpliktende framdriftsplan, slik at det ikke bare blir gode ambisjoner som renner ut i sanden, sier Solberg.