TIL PR-BRANSJEN: Hans-Wilhelm Steinfeld går til PR-byrået Corporate Communications etter 37 år i NRK.  Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet
TIL PR-BRANSJEN: Hans-Wilhelm Steinfeld går til PR-byrået Corporate Communications etter 37 år i NRK. Foto: Jacques Hvistendahl/DagbladetVis mer

Mens resten av den norske PR-bransjen sa nei til Israel, sa Steinfelds nye arbeidsplass ja

Etisk problematisk for Norges største PR-byråer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Å fremme et bestemt syn i en krig vil ikke Burson-Marsteller være med på, forteller administrerende direktør Morten Pettersen til Dagbladet.

- Vi ble invitert til å delta i en byråkonkurranse i 2011, men avsto fra å delta, opplyser Pettersen.

Men Corporate Communications sa ja til å påta seg oppdraget fra 2011 til sommeren 2013.

- Folkerettslig konflikt Pettersen i Burson-Marsteller forteller at beslutningen om å ikke delta i byråkonkurransen handler om at selskapet er varsomme med å jobbe med stater direkte.

- Når det gjelder Israel konkret ligger de i omfattende folkerettslige konflikter og dette er en konflikt som berører politisk engasjerte mennesker - derfor hadde det også internt vært kontroversielt, fortsetter han.

- Vi jobber ikke med å promotere staters politikk, og det hadde vært like kontroversielt om vi skulle gjort dette for palestinerne. Å fremme et bestemt syn i en krig er en type oppdrag som vi ikke vil være en del av.

- Etisk problematisk PR-byrået Zynk valgte også å avstå fra å delta i byråkonkurransen i 2011, og forteller at bakgrunnen blant annet er at sivile blir drept i konflikten.

- Vi i Zynk kommer ikke til å påta oss oppdrag for noen av partene i konflikten. Vi gjør etiske vurderinger, og dette er en konflikt med mange mennesklige tragedier. Mange av våre arbeidere hadde nok heller ikke syntes noe om at vi deltok i et slikt oppdrag, og vi vil ikke pålegge noen av våre rådgivere å utføre et oppdrag som går utover deres etiske overbevisning, sier Claus Sonberg i Zynk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Geelmuyden Kiese-grunnlegger Hans Geelmuyden sier at det var eksisterende kunder som gjorde at de ikke ville ha Israel som oppdragsgiver.

- Vi har lenge jobbet med Amnesty og da Israel ønsket PR-byrå tok vi en runde med dem føst og hørte om de hadde noen innvendinger. Vi prioriterer eksisterende oppdragsgivere foran nye, og det er derfor ikke noen fordømmelse av Israel.

Strenge krav Også Martin Apenes i WergelandApenes avviser Israel som kunde.

- Vi har ikke tenkt til å gå for Israel som oppdragsgiver. Vi har en policy om at vi bare jobber med kunder vi har lyst på, og Israel er ikke blant dem, sier han.

Gambit Hill&Knowlton forteller administrerende direktør Lars Erik Grønntun at de har særdeles strenge krav til å ta oppdrag for stater.

- I H+K blir alle henvendelser om å representere stater besluttet av vår globale etikkomite. Det stilles hos oss særskilt strenge krav til å ta slike oppdrag, sier Grønntun.

First House vil ikke kommentere eventuelle kundeforhold.