Mer byråkrati i barnehagen gir mindre lek og læring

Større krav til dokumentasjon gir mindre tid til planlegging av aktiviteter med barna. Det sier barnehagelærerne selv i ny undersøkelse.

VIL HELLER HA TID TIL BARNA: Styrer i Vøyensvingen barnehage, Arne Veierød, kjenner seg igjen i undersøkelsen som viser at stadig flere krav til dokumentasjon går på bekostning av lek og planlegging av aktiviteter for barna. Her med Theodor Benicio Knutzen (bak), Arne Gjønnes og Bo Marius Schulze. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet.
VIL HELLER HA TID TIL BARNA: Styrer i Vøyensvingen barnehage, Arne Veierød, kjenner seg igjen i undersøkelsen som viser at stadig flere krav til dokumentasjon går på bekostning av lek og planlegging av aktiviteter for barna. Her med Theodor Benicio Knutzen (bak), Arne Gjønnes og Bo Marius Schulze. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Barnehageansatte bruker stadig mer tid på administrasjon og dokumentasjon. Det går utover planleggingen av aktiviteter med barna, viser en spørreundersøkelse Respons Analyse har gjort på oppdrag for Utdanningsforbundet.

44 prosent av de spurte mener de har fått mindre tid til å forberede aktiviteter med barna i løpet av de tre siste årene.

33 prosent mener det er som før. De største tidstyvene er ifølge undersøkelsen dokumentasjon, færre voksne per barn, administrative oppgaver og møter.

- Det betyr at tilbudet til barna blir dårligere, sier leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied.

- Pålegg om målinger Styrer Arne Veierød i Vøyensvingen barnehage i Oslo kjenner seg igjen i undersøkelsen.

VIL FJERNE TIDSTYVENE: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen lover å fjerne tidstyvene fra barnehagen. Her fra lanseringen av førskolelærerekampanjen på Barneslottet barnehage februar i fjor. Foto: Morten Holm / SCANPIX
VIL FJERNE TIDSTYVENE: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen lover å fjerne tidstyvene fra barnehagen. Her fra lanseringen av førskolelærerekampanjen på Barneslottet barnehage februar i fjor. Foto: Morten Holm / SCANPIX Vis mer

- Det har kommet flere og flere pålegg om å drive målinger. Det går utover planlegging av aktiviteter og antall voksenhender på avdelingen. Arbeidstida strekker sjelden til de oppgavene som ligger i instruksen. Vi vil alltid observere og rapportere om barn som ligger utenfor normalen på en eller annen måte. Men det å bruke lang tid på å dokumentere en treåring som helt tydelig er innenfor, det er litt å underkjenne den kompetansen vi har, sier Veierød.

Når barnegruppene er store og sykefraværet høyt, blir det ekstra krevende, mener han.

- For liten tid Ifølge Ragnhild Lied har barnehagelærerne tradisjonelt hatt krav på fire timer hver i uka til faglig planlegging og oppfølging. I spørreundersøkelsen svarer mer enn en tredjedel av lærerne at de har mindre tid enn dette.

- Dette viser at utviklingen går i feil retning. Det er åpenbart at barna får mer kvalitetstid i barnehagen når lek og læring er godt planlagt. For å gi alle barn gode barnehager, må det være nok barnehagelærere og lærerne må ha tid til å lage gode opplegg og til å følge opp behovene til hvert enkelt barn, sier Lied.

Full barnehagedekning er bra, men barnehagene skal ikke bare være barnepass. Det er første trinn i utdanningssystemet, påpeker hun.

Krever papirkutt Følgende rammebetingelser må på plass, mener Utdanningsforbundet:

• Barnehagelærerne må få minst seks timer til planlegging hver uke.
• Kutt i unødvendig dokumentasjon og papirarbeid.
• Lovfestet bemanningsnorm i forhold til antall barn over og under tre år.

- Vi vet at dette varierer mellom kommuner og mellom barnehager. Men vi må ha en minstestandard slik at vi kan gi barna en viss kvalitet. Det er foreldrene også opptatt av, sier hun.

- Viktig problemstilling Kunnskapsminister Kristin Halvorsen viser til at det fra nasjonalt hold bare er snakk om årsmelding barnehagene må levere inn av dokumenter. For de private er det i tillegg krav til regnskapsskjema.

- Det er viktig å forsikre oss om at offentlige midlene går til god kvalitet i barnehagene, sier hun, men utover dette vil hun gjerne få oversikt over hva slags målinger og dokumenter de pedagogisk ansatte i barnehagene bruker tid på.

- Dette er en veldig viktig problemstilling fordi en tredjedel av de ansatte i barnehagene er pedagoger. Det har det vært konstant gjennom den veldig store barnehageutbyggingen de siste ti årene. Vi har et ønske om flere pedagoger, og at de skal være tett på barna og deres aktiviteter. Vi har ikke innført noen flere krav til rapporteringer fra nasjonalt nivå, sier hun.

Vil fjerne tidstyvene Derfor vil Halvorsen nå sette igang et kartleggingsarbeid for å fjerne alle tidstyvene også i barnehagen.

 

- Jeg vil nå varsle at vi lager et tilsvarende prosjekt som i skolene for å se om kommunene ber om for mange rapporteringer, eller om det er foreldrene eller vi på statlig hold som krever for mye. Om vi alle samarbeider kan vi få bort de tidstyvene, sier hun.