STO TRE TIMER FOR LENGE: Et av Dreamliner-flyene til Norwegian hadde nok en gang trøbbel i dag.
Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
STO TRE TIMER FOR LENGE: Et av Dreamliner-flyene til Norwegian hadde nok en gang trøbbel i dag. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpixVis mer

Mer Dreamliner-trøbbel for Norwegian

Sto i tre timer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norwegians andre Dreamliner-fly måtte stå på bakken i mer enn tre timer på Gardermoen mandag ettermiddag. Først klokken 18.47 kunne flyet lette.

Flyet skulle reist 15.20, men de 280 passasjerene måtte vente over tre timer før den planlagte reisen til Bangkok kunne fortsette mandag kveld.

Selskapet har hatt store oppstartsproblemer med den nye flytypen Boeing 787 - best kjent som Dreamliner - som selskapet nylig fikk sine to første maskiner av. Mandag ble den andre stående på bakken etter at feil begått av bakkemannskapene på flyplassen skadet hjulene.

- Skaden oppsto da flyet skulle skyves ut fra gaten, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Klokken 18.47 mandag kveld kunne maskinen likevel ta av uten noen større reparasjon. Da hadde inspektører fra Boeing konstatert at skadene ikke var så store som først fryktet.

Venter på deler Først ble skadene vurdert som så alvorlig at passasjerene ble sluppet ut av flyet og inn i terminalen med matkuponger. Det var uklart om deler måtte rekvireres fra Stockholm

Sandaker-Nielsen opplyser til NTB at det ikke var nesehjulet som tok skade, men ett av hjulsettene under vingene på maskinen. Da flyet kunne ta av drøyt tre timer forsinket, var han tydelig lettet over at skadene var mindre enn fryktet.

- Så nå håper vi de reisende får en fin flytur til sol og varme, sier informasjonssjefen.

Klagesak Skaden på understellet oppsto samme dag Transportklagenemnda skulle behandle den første av flere klager mot Norwegian. En passasjer har klaget på forsinkelsene på selskapets langdistanseflyginger og krever standardkompensasjonen fastsatt av EU til 600 Euro (4800 kroner). For å få dette må flyavgangen være mer enn fire timer forsinket.

Dersom nemnda ender med å gi klageren medhold kan det bli kostbart for Norwegian dersom beslutningen gis presedens for alle passasjerer som har opplevd det samme, skriver Aftenposten. En Dreamliner har totalt plass til 291 passasjerer om bord, og skulle alle kreve erstatning vil dette utgjøre 1,4 millioner kroner.

Minst fem av flygingene til og fra Oslo har vært mer enn fire timer forsinket viser en opptelling VG gjorde i begynnelsen av oktober.

Svaret på klagen er ikke ventet før om to uker.

Forsinkelser At de nye delene skulle flys inn fra Stockholm og ikke London, er et resultat av oppvaskmøtet Norwegians sjef Bjørn Kjos hadde med Boeing i slutten av september.

Da hadde den første av de to flyene hatt tekniske problemer, en maskin som fremdeles er ute av trafikk på grunn av nødvendig vedlikehold

Norwegian skal få levert sin tredje Dreamliner i slutten av november, mens det er avtalt levering av ytterligere fire fly av samme type neste år.

(NTB)