Mer miljøvennlig - men like trangt

SEATTLE, USA (Dagbladet): Slik ser det nye miljøflyet til SAS ut. Det settes inn på norske innenriksruter i løpet av noen måneder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Miljøflyet, som er av typen Boeing 737-600, bruker lite drivstoff og slipper ut nærmere 25 prosent mindre avgasser. Men for deg og meg som passasjerer blir det likevel ikke de store forskjellene.

  Det blir riktignok nye farger inne i kabinen, men fortsatt kommer det til å være relativt trangt om bord i de nye SAS-flyene.

Liten miljøgevinst

Også Braathens har satset på dette miljøflyet fra Boeing.

  Det er likevel et paradoks at «miljøgevinsten» blir spist opp av den økte konkurransen på det norske innenriksmarkedet mellom SAS, Braathens og Color Air:

  Den kraftige økningen i antall avganger til byer som Ålesund, Kristiansand, Trondheim, Bergen og Stavanger nå i høst, øker totalutslippene.

500 dager

I forbindelse med overtakelsen av den første Boeing 737-600-maskinen, og at det er 500 dager igjen før årtusenskiftet, avslørte SAS i natt designen på flyene som skal bringe oss inn i det nye årtusenet.

  Flyene skal bli flaggskipet på selskapets innenriksruter og rutene i Europa, og skal erstatte de gamle DC9-maskinene.

  De første nye flyene vil bli satt i trafikk like etter at all flytrafikk 8. oktober flyttes fra Fornebu til den nye hovedflyplassen på Gardermoen.

<B>NY STIL:</B> SAS avslørte i natt designen på flyene for det nye årtusenet ... klar for avgang i oktober en gang ...