Mer miljøvennlig - men like trangt

SEATTLE, USA (Dagbladet): Slik ser det nye miljøflyet til SAS ut. Det settes inn på norske innenriksruter i løpet av noen måneder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Miljøflyet, som er av typen Boeing 737-600, bruker lite drivstoff og slipper ut nærmere 25 prosent mindre avgasser. Men for deg og meg som passasjerer blir det likevel ikke de store forskjellene.

  Det blir riktignok nye farger inne i kabinen, men fortsatt kommer det til å være relativt trangt om bord i de nye SAS-flyene.

Liten miljøgevinst

Også Braathens har satset på dette miljøflyet fra Boeing.

  Det er likevel et paradoks at «miljøgevinsten» blir spist opp av den økte konkurransen på det norske innenriksmarkedet mellom SAS, Braathens og Color Air:

  Den kraftige økningen i antall avganger til byer som Ålesund, Kristiansand, Trondheim, Bergen og Stavanger nå i høst, øker totalutslippene.

500 dager

I forbindelse med overtakelsen av den første Boeing 737-600-maskinen, og at det er 500 dager igjen før årtusenskiftet, avslørte SAS i natt designen på flyene som skal bringe oss inn i det nye årtusenet.

  Flyene skal bli flaggskipet på selskapets innenriksruter og rutene i Europa, og skal erstatte de gamle DC9-maskinene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer