Mer norsk enn ventet

Drøyt 30 prosent av varene hos Lidl er norske. Det overrasker dagligvareforskere som har vært på forhåndsvisning i Lidl-butikken ved Drammen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I morgen åpner de ti første norske Lidl-butikkene. I selskap med Forbruker-rapporten fikk Eivind Jacobsen og Arne Ulsrud ved Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, nylig en omfattende omvisning.

Forskerne kunne besiktige hele varesortimentet, men noe skal billigkjeden holde hemmelig til åpningsdagen:

Lidl hadde hengt opp fiktive priser på plakatene.

Lokaltilpasning

Melk fra Tine, egg fra Norgården, kjøtt fra Gilde, Mackøl og fiskeboller fra Vesterålen.

Lidl har gjort lokale tilpasninger og har en høyere andel norske varer enn det Lidl har av nasjonale varer i Sverige og Finland.

Etter å ha sett vareutvalget, tror Dulsrud og Jacobsen at Lidl sannsynligvis vil tilby søtsaker og reingjøringsartikler svært mye billigere enn andre kjeder. Disse varene er stort sett produsert for Lidl i Tyskland.

Ekspertene har regnet med at billig frukt og grønt blir Lidls våpen i åpningskampen om kundene.

Matkongene

I Norge er noen av landets største private formuer tuftet på matvarer. Det forteller at det er rom for mer konkurranse, påpeker førsteamanuensis Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole.

Han mener de som ikke klarer å følge Lidl på ølpriser og frossenpizza må satse på kvalitet og større vareutvalg.

-  De siste åra har vært behagelige for kjedene. Resultatet er at alle tilbyr middels vareutvalg, middels kvalitet og middels lave priser, sier Foros.

TYSK MATKJEMPE: I morgen åpner Lidl-butikkene i Sarpsborg, Askim, Lier, Larvik, Kristiansand, Stord, Os, Nordfjordeid, Florø og Ålesund.