Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Mer oljetransport langs kysten

Økt produksjon i Russland kan gi økt oljetrafikk langt norskekysten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om fem til ti år vil oljeindustrien i Nordvest-Russland være i stand til å eksportere like mye olje som Venezuela tilbyr verdensmarkedet i dag. Frakten vil gå med tankere utenfor norskekysten.

I takt med bedringen i den russiske økonomien de siste årene, har den russiske petroleumsindustrien fulgt en langsiktig strategi som nå gir frukter.

- Russisk oljesektor var på 90-tallet preget av privatisering og en enorm proteksjonisme. Denne strategien er vellykket. Russiske oljeselskap kommer til å bli globale, sier Jon Bingen, som er direktør for Europaprogrammet.

Ressursene er der. Hovedproblemet er å nå markedet. De eksisterende rørledningene er gamle og har ikke kapasitet til å ta de økende eksportmengdene.

Verdens største

- Arkhangelsk er en av de ledende olje- og gassregionene i Russland nå. I vårt fylke er 480 felt av ulikt slag åpnet nå. Elleve av dem ligger utenfor sokkelen. I løpet av 2007 vil vi sannsynligvis være i stand til å åpne verdens største kjente gassfelt - Stockmanskaja, sier guvernør Anatolij Efremov i et møte med nordiske journalister.

Andre vil mene at guvernøren er optimistisk med å anslå en åpning av Stockmanskaja allerede om fire år. Men selv i sine «moderate» anslag over oljeproduksjonen anslår det russiske oljedepartementet en tidobling av oljeproduksjonen i europeisk del av Nord-Russland innen 2015. Mulighetene og mengdene er enda større i Vest-Sibir.

Utskiping

I dag er to terminaler for utskiping av olje tatt i bruk: Varandej-terminalen inne i det grunne Petsjorahavet (maksimalt 20 meters dybde) og en omlastingsterminal fra små tankere til supertankere utenfor Murmansk. Russerne har planer om å bygge ut ytterligere tre oljeterminaler i Arkhangelsk-Murmansk området.

Planer

I fjor høst inngikk de fire russiske oljeselskapene, Lukoil, Yukos, Sibneft og Tyumen en strategisk samarbeidsavtale om å bygge en felles rørledning fra Vest-Sibir via oljefeltene i Komi/Nenentsija/Arkhangelsk til Kolahalvøya.

Planene er godkjent av russiske myndigheter, og rørledningen skal kunne ha en kapasitet på 100 millioner tonn olje i året. I tillegg planlegges to terminaler ved Kap Kanin, som er porten til Petsjorahavet - en ved Kolgujev og en ved Svetoj Nos. Felles for disse er at man omgår problemet med grunne eller islagte farvann.

- Den nye terminalen ved Svetoj Nos skal kunne ta unna 30 millioner tonn olje i året når den står ferdig, sier viseguvernøren i det selvstyrte området Nenentsija, Jurij Padalka.

- Hvis disse planene blir satt ut i live, vil man i løpet av en tiårsperiode være i stand til å eksportere 80 til 150 millioner tonn olje årlig. Hvis det høyeste anslaget slår til, er dette like mye som Venezuelas samlede oljeeksport i dag, sier tidligere Bellona-medarbeider Thomas Nilsen til NTB.

(NTB-Jan-Morten Bjørnbakk)