(Finansavisen): Svenske Polarn o. Pyret (PoP) åpnet sin første butikk i Norge i 2003. I en årrekke vokste kjeden og tjente penger på salg av baby- og barneklær, men så sa det stopp. I løpet av de siste fire årene har PoP Norge tapt til sammen nærmere 23 millioner kroner før skatt.
I regnskapsåret som ble avsluttet 31. august i fjor sank omsetningen med 7 prosent til 120 millioner kroner, og resultatet før skatt endte på minus 8,4 millioner kroner.
– Vår strategi om å redusere rabatter har naturlig nok påvirket omsetningen negativt på kort sikt. Strategien om reduksjon av prisdrevne kampanjer har på sin side resultert i styrket bruttofortjeneste, og vi er bedre rustet for fremtiden, sier daglig leder Åse Tosterud i PoP Norge.
PoP var tidligere franchisedrevet i Norge, men siden januar 2014 har selskapet eid samtlige butikker selv.
– Rigget for vekst
– Tidligere tjente PoP Norge penger. Hva er årsaken til at dette har snudd?
– En av de viktigste årsakene til dette er knyttet til valutaeffekt. Vi kjøper varer i svenske kroner, og forutsetningene har definitivt ikke vært de samme de siste fire årene som årene før, sier Tosterud.
– Etter eierskiftet i 2014 har vi også hatt et stort behov for å gjennomføre investeringer knyttet til blant annet optimering av nettbutikksløsning, IT-systemer og nytt lojalitetsprogram for å rigge oss for vekst, fortsetter hun.
PoP-konsernet eies i dag av børsnoterte Rnb Retail and Brands, som også favner konseptene Brothers (herreklær), Department & Stores (NK i Stockholm og Gøteborg) og Man of a Kind (e-handelskonsept for luksusvaremerker).
Ifølge årsberetningen forventer PoP Norge å nå et positivt resultat i 2017/18. Tosterud peker blant annet på omstrukturering av butikklokasjoner som et viktig element i denne forbindelse. PoP Norge er i en prosess der butikker med dårlig beliggenhet stenges og «relokaliseres på gode kjøpesentre».
– I tillegg lanserer vi en egen kolleksjon bare for Norge som slippes til høsten. Vi har dessuten jobbet frem en helt ny sortimentsstrategi, nytt butikkonsept, ny e-handelsplattform og et oppdatert lojalitetsprogram. Vi gjør store grep for å tilpasse oss morgendagens handel, og alt dette vil synes i omsetningsutviklingen, sier Tosterud.
Åpner og bygger om
Ved utgangen av 2016/17 hadde PoP 28 butikker i Norge. 89 prosent av fjorårets omsetning her til lands gikk via butikkene. Resten stammet fra PoPs egen nettbutikk.
– Fra og med høstkolleksjonen 2018 innleder vi et eksklusivt samarbeid med Boozt.com, forteller Tosterud.
PoP åpnet ingen nye butikker i 2016/17, men fremover vil det skje en del på butikkfronten.
– Vi har signert kontrakter på tre nye butikker. I august åpner vi en ny butikk i Stavanger, og 1. november åpner vi både på Lagunen i Bergen og en butikk i Ålesund. Etter dette vil alle eksisterende butikker bli bygget om over en toårsperiode. Fornyelse er viktig for fremtidig suksess, sier Tosterud.
PoP er til stede i ti land med til sammen nærmere 150 butikker. PoP-konsernet omsatte for 723 millioner svenske kroner i 2016/17, og driftsresultatet viste 36 millioner svenske kroner.
– I relasjon til markedet tror vi at den sterke utviklingen vi rapporterte om i seneste kvartalsrapport kommer til å holde seg. Hvordan markedet utvikler seg er det jo veldig vanskelig å si noe om i dagens detaljhandel, som er midt oppe i en stor forandring, men vi kan vise til sterkere vekst enn markedet, og det tror vi vil fortsette, sier Tosterud om utviklingen i 2017/18.
PoP Norge avsluttet 2016/17 med en negativ egenkapital på 18 millioner kroner. Ifølge årsberetningen har morselskapet «stilt garanti som bekrefter fortsatt drift».