ENDA ENKLERE: Google følger filosofien om en ren og brukervennlig side når de på ny endrer design. Her vises den nåværede designen som de fleste fremdeles bruker.
ENDA ENKLERE: Google følger filosofien om en ren og brukervennlig side når de på ny endrer design. Her vises den nåværede designen som de fleste fremdeles bruker.Vis mer

Mer reklame og flere klikk i ny design

Google endrer utseende igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I den nye utgaven erstattes den svarte linjen som har ligget øverst på siden med en grå logo. Ved å klikke på denne får man opp en meny langs venstre side som igjen kan utvides.

Analytikere mener den nye designen er utformet for å få frem Googles forretningsinteresser på en ryddig og oversiktlig måte. En talsmann fra Google sier til BBC at designen er til for å bedre brukervennligheten.

- Konstant endring og forbedring er en del av vår filosofi, sier talsmannen.

Mer reklame
Chris Green, sjefsteknologianalytiker i Davies Murphy Group, forteller til BBC at Google på denne måten kan ha mange ikoner, uten å falle i samme felle som Yahoo og deres rotete utseende.

- Google vil alltid prøve å ha en minimalistisk og ren stil. Samtidig ligner siden mer på Google Chrome, forteller Green.

Én konsekvens av den nye designen er at det nå tar brukeren to klikk, i stedet for ett, å komme frem til bilder eller nyheter. Green forteller at dette kanskje er et steg tilbake, men at utseende er viktigere.

- På denne måten vil firmaet kunne eksponere brukerne for enda mer reklame under søk, mens nyhetssiden kan være fri for reklame, forteller analytikeren til BBC.

Designen ble lansert allerede i fjor, men foreløpig tilbys den kun et begrenset antall brukere.