Mer retorikk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Under tittelen «En formanns retorikk» skrev Aschehoug-sjef William Nygaard et debattinnlegg i fredagsavisa der han gikk hardt ut mot Sindre Guldvogs begrunnelse for å trekke seg som leder av Forleggerforeningen. Cappelen-direktør Guldvog ønsker ikke lenger å sitte i en posisjon der han må forsvare bransjeavtalen, etter at Gyldendal har kjøpt opp fire store bokhandler og nå sitter på begge sider av forhandlingsbordet.
  • Det er en argumentasjon Nygaard har vanskelig for å forstå. Han viser til en rekke eksempler fra andre land der forlag og bokhandlere er integrert. Blant annet Sverige, der Cappelens eiere holder til. Men i sin iver etter å banke Cappelen gul og blå, unngår Nygaard å berøre kjernepoenget i Guldvogs bekymring: Hvordan man skal kunne forsvare en prisregulerende bransjeavtale samtidig som det skjer en økende monopolisering av den samme bransjen. Det krever argumentasjon, ikke retorikk.