Mer ros til «Budbringeren»

Cannes-festen er ikke over for «Budbringeren»: Amerikansk presse fastslår nå at Pål Sletaunes debutfilm var en av de få lyspunktene på årets festival - og salget av filmen øker jevnt og trutt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Siste par ut er Argentina og Uruguay - og dermed er «Budbringeren» foreløpig solgt til kinovisning i 28 land. Og arbeidet med å få vekket kommersiell interesse for filmen i USA, fikk ekstra drahjelp da Los Angeles Times og Hollywood Reporter i uka som gikk meldte seg på lista over gratulanter:

«...Pål Sletaune og Jonny Halberg har stokket scenene til en perfekt komponert komedie ... og har levert en førsteklasses film som kan spille i alle land,» skriver Hollywood Reporter, etter å ha plukket ut «Budbringeren» som en av tre filmer fra Cannes verdig omtale i sin USA-utgave. Los Angeles Times melder kort og godt om en «eksellent film».

Også i Norge merkes Cannes-suksessen, for besøkstallene for «Budbringeren» har tatt seg merkbart opp etter festivalen. Filmen er nå flyttet til en større kinosal i Oslo og i Trondheim er den satt opp på kino på nytt. Over 80000 nordmenn har til nå sett «Budbringeren».