Quiz:  Johan Brand (t.v.) og Åsmund Furuseth gjør det sterkt med læringsappen Kahoot. Foto: Jørgen Hyvang/FA
Quiz: Johan Brand (t.v.) og Åsmund Furuseth gjør det sterkt med læringsappen Kahoot. Foto: Jørgen Hyvang/FAVis mer

Mer trendy enn Spotify

Læringsverktøyet Kahoot har nå 25 millioner brukere i måneden, men den store inntjeningen er fortsatt et godt stykke frem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Foreløpig handler alt om distribusjon for oss. Det tar 99 prosent av tiden vår, sier Åsmund Furuseth til Finansavisen.

Sammen med medgründer Johan Brand forsøker han å forklare hvordan Kahoot virker, og hva som skal gjøre selskapet lønnsomt når tiden er moden. Det første er ganske enkelt.

Kahoot er en webbasert applikasjon hvor du kan lage en quiz, og så dele den med de du ønsker.

En stor andel av brukerne er lærere og elever over hele verden. Tjenesten er gratis, enkel i bruk og kan brukes på alle nivåer, skriver Finansavisen.

Så langt har selskapet hentet inn 6,5 millioner dollar fra mange ulike kilder. Noe er offentlige midler, og forskningsstiftelsen Sintef har vært på eiersiden. I tillegg er noen større bedrifter inne som betalende brukere. De fleste ansatte har også gått inn med egne midler og kjøpt aksjer.

- Det er begrenset hva vi kan si om inntektsmodellene våre. Det er en kompetitiv verden. Det handler om å tjene penger på tilleggstjenester. Selve bruken av Kahoot skal alltid være gratis, sier Brand til Finansavisen.

Bygger merkevare - Det vi egentlig gjør nå er å bygge et brand, og allerede nå er brandet Kahoot verdt masse penger, sier Brand.

Kahoot er nok større enn mange nordmenn aner. Selskapet passerte nettopp Spotify på Google Trends i USA. Det er i det minste en god indikasjon på at noe er i ferd med å skje.