Mer tvil om årsakene til Dag Hammarskjölds død

Flere norske eksperter har kritisert viktige punkter i en rapport om Dag Hammarskölds død.

DØDE I FLYULYKKE: Restene av flyet som styrtet med FNs generalsekretær Dag Hammarskjøld ombord er funnet. Flyet styrtet 18 september. Her vrakrestene som undersøkes av letemannskaper.
Foto: UPI/NTB SCANPIX
DØDE I FLYULYKKE: Restene av flyet som styrtet med FNs generalsekretær Dag Hammarskjøld ombord er funnet. Flyet styrtet 18 september. Her vrakrestene som undersøkes av letemannskaper. Foto: UPI/NTB SCANPIXVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rapporten det er snakk om, ble skrevet for Sveriges regjering i 1993.

Onsdag er det 62 år siden den daværende FN-generalsekretæren døde i en flyulykke. I forrige uke ba en internasjonal juristkommisjon FN granske Dag Hammarskjölds død på ny.

Hammarskjöld mistet livet da flyet hans styrtet utenfor Ndola i det daværende Nord-Rhodesia, nå Zambia, tidlig på natten 18. september 1961. Hammarskjöld var på vei til et møte for å prøve å løse krisen i Kongo, der det mineralrike Katanga forsøkte å rive seg løs med solid støtte fra vesteuropeiske, næringsinteresser.

Offisielt het det at flystyrten var en ulykke. Men hele tiden har det vært tvil om denne forklaringen. Flere har mistanke om at Hammarskjöld ble drept.

Svensk rapport Blant dem som lenge har interessert seg for og arbeidet med Hammarskjölds død, er den norske historikeren Bodil-Katarina Nævdal, doktor i historie fra Universitet i Uppsala.

Nå dokumenterer Nævdal overfor NTB at flere norske eksperter har gått i rette med to viktige punkter i en rapport om Hammarskjölds død som den svenske diplomaten Bengt Rösjö skrev for den svenske regjeringen i 1993.

Rapporten i 75 punkter het End notes to The Ndola Disaster.

Landingsprosedyrer Som ung diplomat var Rösjö i 1961 ved den svenske ambassaden i Leopoldville, Kongos hovedstad som i dag heter Kinshasa. Han ble sendt til ulykkesstedet og returnerte etter få dager.

I rapporten i 1993, 32 år senere, skriver Rösjö, uten å trekke direkte konklusjoner om betydningen av dette, at det gjaldt spesielle landingsinstrukser for flyselskapet Transair som fløy Hammarskjöld:

-Ingen flyger fikk sette ut flyets understell før landingstillatelse var mottatt (fra flyplassen).
-Det var stående ordre at flygerne skulle holde større høyde enn normalt når de landet på en ukjent flyplass.

Avviser Både fagmilitære og tidligere flygere i Transair avviser disse punktene i Rösjös rapport etter at Nævdal begynte å undersøke dem i 2006-2008.

I et brev til Nævdal, som NTB har sett, skriver generalmajor Morten H. Lunde, i det han presiserer er en generell uttalelse, at det er kapteinens ansvar å manøvrere flyet under landing, inkludert når hjulene skal settes ut. «Jeg har aldri opplevd eller hørt om at dette skulle styres fra tårnet», skriver han 15. august 2008.

En norsk flyger som var i Transair Sweden AB, skriver om Rösjös første punkt at «jeg kan si helt sikkert at ingen slik instruks eksisterte», og om punkt to at «det var ingen slik stående ordre».

- De reelle fakta/regler er mistolket eller bevisst fordreid, konkluderer han.

Ukjent kritikk Bengt Rösjö (86) sier til NTB at han ikke har hørt noen slik kritikk før.

62 ÅR SIDEN: Onsdag er det 62 år siden den daværende FN-generalsekretæren døde i en flyulykke. I forrige uke ba en internasjonal juristkommisjon FN granske Dag Hammarskjölds død på ny. Foto: AFP/NTB SCANPIX
62 ÅR SIDEN: Onsdag er det 62 år siden den daværende FN-generalsekretæren døde i en flyulykke. I forrige uke ba en internasjonal juristkommisjon FN granske Dag Hammarskjölds død på ny. Foto: AFP/NTB SCANPIX Vis mer

- Jeg er ikke kjent med den. Men jeg har ikke notatet foran meg og jeg mener ingenting om hvorvidt dette er viktig, sier han kort på telefon fra Stockholm.

Nævdal sier for sin del at dette er det viktigste punktet om selve flyet som går i bakken i forsøket på å lande.

- Jeg har ikke fått ut dette før, men nå har juristkommisjonen lagt fram sin rapport og prosessen rundt Hammarskjölds død er i gang igjen, sier hun.

Falskt brev For vel en uke siden avslørte hun for svenske Dagens Nyheter hvordan den samme Bengt Rösjö i 2001, under falskt navn, hadde forsøkt å få henne til å lansere en usann historie om at Hammarskjöld døde på grunn av intern misnøye med ham i FN. En navngitt FN-ansatt ble i brevet anklaget for å ha plassert en bombe i Hammarskjölds fly.

Overfor DN innrømmet Rösjö brevskrivingen og forklarte det som en «spøk».

(NTB)


DØDE I NORD RODHESIA: Dag Hammarskjöld mistet livet da flyet hans styrtet utenfor Ndola i det daværende Nord-Rhodesia, nå Zambia, tidlig på natten 18. september 1961. Hammarskjöld var på vei til et møte for å prøve å løse krisen i Kongo, der det mineralrike Katanga forsøkte å rive seg løs med solid støtte fra vesteuropeiske, næringsinteresser. Foto: UPI/NTB SCANPIX
DØDE I NORD RODHESIA: Dag Hammarskjöld mistet livet da flyet hans styrtet utenfor Ndola i det daværende Nord-Rhodesia, nå Zambia, tidlig på natten 18. september 1961. Hammarskjöld var på vei til et møte for å prøve å løse krisen i Kongo, der det mineralrike Katanga forsøkte å rive seg løs med solid støtte fra vesteuropeiske, næringsinteresser. Foto: UPI/NTB SCANPIX Vis mer