Mercedes har hatt et tungt år hittil i 2018, mens Tesla og Nissan er blant favorittene. Foto: Håkon Sæbø/Finansavisen.
Mercedes har hatt et tungt år hittil i 2018, mens Tesla og Nissan er blant favorittene. Foto: Håkon Sæbø/Finansavisen.Vis mer

Salget ned 40 prosent

Mercedes stuper

Salget stuper for de store importørene, som sliter i konkurransen med elbiler fra Nissan og Tesla.

(Finansavisen.no): Mens flere tusen nordmenn står på venteliste for kommende elektriske bilmodeller, har bilsalget tatt et hvileskjær. Fra 1. januar til 7. oktober i år var det registrert 113.415 nye personbiler i Norge. Det er en nedgang på 4,6 prosent sammenlignet med fjoråret, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Volkswagen er fremdeles det klart største merket, med en markedsandel på 13,2 prosent, men må tåle at Nissan har overtatt tronen med den mest solgte bilen, skriver Finansavisen.

Elektriske Nissan Leaf er det hittil registrert 9.325 stykker av, noe som gjør Nissan til merket med størst fremgang.

Det japanske merket har mer enn doblet salget fra samme tid i fjor – fra 5.331 til 11.082 eksemplarer, ifølge avisen.

Også Tesla gjør det sterkt, med en salgsøkning på 32,7 prosent i år.

Men med høyt salg av Nissan og Tesla, er det andre som blør: Bertel O. Steen, som importerer både Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, DS, Kia og Smart – og snart også Opel – har fått redusert salget med 18,8 prosent så langt i år.

Det er særlig salget av Mercedes-Benz som stuper. 5.106 slike er nyregistrert frem til 7. oktober – 39,7 prosent færre enn på samme tid i fjor.

- Er det alvorlig?

- Nei, jeg vil ikke si det. Det er et sammensatt bilde. Mercedes er ned, men Kia og Peugeot holder god takt. Der går vi faktisk frem, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen, ifølge Finansavisen.

Over 5.000 færre

Hos Møller Mobility Group kan de ikke bruke elektrisk fravær som unnskyldning for lavt salg. Der har de både VW e-Up og e-Golf i garasjen, men totalt faller likevel salget av Volkswagen, Audi og Skoda med 17,5 prosent.

Audi gjør det dårligst, med et fall på 22,1 prosent. Samlet er det registrert 5.361 færre personbiler fra de tre merkene i år sammenlignet med samme periode i 2017.

- Salget lå jo veldig høyt i fjor, og kontraktsinngangen er veldig bra. Men isolert var forrige måned veldig spesiell. Vi hadde mange biler stående i Tyskland i påvente av godkjennelser i forbindelse med omlegging til WLTP. Så var det også en streik på havnen i Bremerhaven, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes i Møller Mobility Group, til Finansavisen.

Hos Toyota-importøren i Drammen, som også tar hånd om innførsel av Lexus, har de lenge ­irritert seg over myndighetenes avgiftsfavorisering av ladbare hybridbiler, ettersom det bare finnes én slik modell i Toyotas portefølje.

Så langt i år bikker registreringspilen ned 15,1 prosent for de to merkene.

Andre økonominyheter
Mercedes-AMG G63 - rå, naturstridig galskap
NAF: - Ikke betal overpris for elbil