Mest moderne i Europa

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skoda-fabrikken hadde tidligere to typer arbeidere. Det var fanger som måtte bygge biler, samt ungdommer fra Nord-Vietnam som måtte gjøre to års plikttjeneste ved fabrikken. Det var på den måten Nord-Vietnam tilbakebetalte hjelpen de fikk fra Tsjekkoslovakia under Vietnam-krigen. På lakkavdelingen var det mest politiske fanger, som hver dag ble kjørt fra fengslet til fabrikken. Dette var situasjonen før frigjøringen i Tsjekkoslovakia. Mest av alt manglet Skoda en moderne motor. De politiske lederne i østblokken hadde bestemt at det bare skulle lages én type motor til alle biler, og denne skulle lages i Øst-Tyskland. Problemet var bare at østtyskerne ikke fikk utviklet noen ny motor og til sist måtte kjøpe motorer fra Vest-Tyskland. I påvente på den nye østtyske motoren fikk ikke Skoda lov til å utvikle sin egen motor. Endringen hos Skoda kom da VW-konsernet overtok. Fabrikken ble rensket for fanger og pliktarbeidere - og det ble bygd en helt ny fabrikk, som er regnet som den mest moderne i Europa.