Mesterbakeren eser ut

Hovedleverandøren av brød- og bake­varer til Rema 1000 nyter godt av at dagligvarekjeden styrket posisjonen sin i fjor.

(Finansavisen.no): Mesterbakeren leverte ikke bare brød- og bakevarer til Rema 1000, men leverte også når det kom til omsetning og resultat i 2018.

Omsetningen til selskapet økte med 5,4 prosent i fjor, og resultatet før skatt gikk opp fra 17,2 til 30,6 millioner kroner.

Selskapet, som er eid av næringsmiddelkonsernet Cernova, leverer utelukkende til lavpriskjeden gjennom et landsdekkende nett av bakeribedrifter.

Ifølge analysefirmaet Nielsen hadde Rema 1000 en markedsandel på 23,7 prosent i 2018. Dette er en økning på 0,5 prosentpoeng sammenlignet med året før.

- Mesterbakeren har kun én kunde, så den positive utviklingen til Rema 1000 i fjor ga god effekt, sier styreleder Bjørn Inge Gjethammer i Mesterbakeren.

Produktutvikling

I Norge er det tre store aktører som leverer brød- og bakevarer til dagligvarekjedene. NorgesGruppen har sin egeneide Bakehuset, mens Coop har Goman.

- Det er en tøff konkurransesituasjon i Norge, i tillegg har man konkurranse fra frosne varer fra utlandet. Konkurransen kommer ikke til å bli noe mindre med det første, sier Gjethammer.

Mesterbakeren bruker mye ressurser på konsept- og produktutvikling, og Gjethammer mener at det vil bli stadig viktigere å møte kundene på det de vil ha.

- Vi driver sterkt med innovasjon og produktutvikling, og det arbeidet kommer til å bli helt vesentlig fremover, sier Gjethammer.

Kalorismell

Ett av produktene i Mesterbakerens sortiment ble tidligere i år trukket fra markedet, etter at TV2-programmet Matkontrollen avslørte feil kalorimerking på selskapets speltknekkebrød.

Gjennom TV2-programmet ble det kjent at kaloritallet på pakken var feil, og at det i virkeligheten var over dobbelt så mange kalorier per knekkebrød. I forbindelse med avsløringen kom Forbrukerrådet med kritikk mot Mesterbakeren, hvor selskapet forklarte at det hadde skjedd en glipp i beregningen av næringsinnholdet.

I vinter kunne Mesterbakeren melde om at bakeriet hadde stanset distribusjon av speltknekkebrødet, men allerede i mai var knekkebrødet å finne igjen i hyllene på Rema 1000.

Etter å ha vært borte fra markedet i omtrent fire måneder har feilen med kalorimerkingen blitt rettet på, og det har trolig kostet selskapet.

- Det har nok påvirket 2019 med noen millioner kroner, men vi kan ikke si noe konkret før året er omme, sier Gjethammer.

Andre økonominyheter:
Advarer mot syv aksjer
Klar tale: Stiger renten over dette nivået - da bør du bytte bank