Mestermøte: Golf - Fiat

· VW Golf er Norges mest solgte bil - og har vært sammenhengende på Norsktoppen i år etter år. Golf ble Årets bil i Europa for noen år siden. · Nå kommer den nye Europa-bilen til Norge. Fiats storsatsing, Bravo/Brava-serien, er nylig valgt til Årets bil i Europa i 1996.· Holder Fiaten mål mot norgesmesteren Golf? Her er den første testen av de to sammen i Norge. Mange ganger har det vist seg at Årets bil i Europa ikke er blitt noen suksess i Norge. Den internasjonale pressejuryen som kårer Europa-bilen, har ikke alltid vært like heldig med sine valg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kriteriene for utvelgelsen har det også vært diskusjon om. Mest bil for pengene har blant annet ikke stått sentralt i vurderingene - men burde så absolutt gjort det.

Har så den nye Fiat Bravo/Brava noen mulighet mot Norges mest populære bil - VW Golf? Er den nye Fiaten et godt valg også for den norske lommeboka?

Dagbladet har som første avis i Norge saumfart Fiats storsatsing. Med oss har vi hatt det norske medlemmet i Årets bil-juryen, ingeniør Hans Gravdal i NAF.

Forskjellige

- Golf og Fiat Brava/Bravo er på mange måter ganske forskjellige biler. Golfen er det gjennomført sikre og aksepterte bilkjøpet. Det er i Norge opplest og vedtatt at å kjøpe Golf er trygt. Fiat, derimot, er noe mer usikkert. Da skiller man seg ut. Fiat er ikke bilen mange i nabolaget har, sier Gravdahl.

Den nye Fiaten er derimot mer spennende å se på enn Golfen. Med mer moderne design, bedre seter og er på mange måter mer komfortabel.

- Men om det er en bedre bil enn Golf - det er pr. i dag et åpent spørsmål, mener Gravdahl.

Robot-kvalitet

- Hva med den generelle kvaliteten på Fiat?

- Den er blitt betydelig bedre de siste åra. Fiat slet i mange år med ussel kvalitet og finish. Alle har vi vel hørt redselshistorier om Fiat under barske norske forhold. De siste årene er det imidlertid skjedd en revolusjon hos Fiat. Kvaliteten er blitt radikalt forbedret.

Ikke minst fordi produksjonsrobotene sikrer stabil kvalitet. I dag bruker bilbransjen ofte samme robottyper, enten det bygges en Fiat, en Volvo, Toyota, Honda, Mercedes eller gjerne en Volkswagen.

- Dermed blir det en ganske lik og ensartet kvalitet på en rekke forskjellige bilmerker, også de nye Fiatene, sier Gravdal.