Microsoft trakk mobbekampanje mot Apple etter én dag

- Viser hvor desperate Microsoft er, sier norsk reklameekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Microsofts forsøk på mobbekampanje av Apple og selskapets nye iPhone-modeller krasjlandet i helga. Microsoft har nå trukket kampanjen og beklaget overfor Apple.

- Kampanjen var ment å være godhjertet erting av våre venner fra Cupertino, men den bommet på målet og vi har bestemt oss for å trekke den, sier en talsperson for Microsoft til teknologinettstedet CNET.

I videoen gjør Microsoft narr av både iPhone 5cs farger og at Apple kan ta betalt så mye de vil fra sine altfor lojale kunder.

Du kan selv se videoen, som Microsoft har gjort sitt beste for å fjerne fra nettet, øverst i denne saken og gjøre deg opp din egen mening om kampanjen.

Nokia erter Apple også Apples lansering av sine nye iPhone-modeller for knapt ei uke siden, skapte naturlig nok bølger i mobilmarkedet. Teknologigiganten lanserte en ny flaggskipmodell, iPhone 5s, samt en fargerik «billigmodell», iPhone 5c, som viste seg å ikke være så billig likevel.

Det er spesielt 5c som har fått mye oppmerksomhet, og som også er hovedmålet i Microsofts mislykkede kampanje. Allerede under lanseringen benyttet imidlertid Nokia sjansen til et - langt mer - velrettet spark nedenfor beltestedet.

«Imitation is the best form of flattery» (Etterlikning er den beste formen for anerkjennelse), kunne det finske mobilselskapet slå fast på Twitter - over bilder av sine fargerike Lumia-telefoner.

- Microsoft er desperate Markedsføringsekspert Dag Inge Fjeld ved Markedshøyskolen er godt kjent med Microsofts forsøk på å angripe Apple når Dagbladet tar kontakt. Han er ikke imponert over arbeidet som gjøres i Microsofts hovedkvarter.

- Microsoft er bakpå og de kampanjene som de nå har kjørt er et desperate. De har ingen appell i markedet. De skal samarbeide med Nokia, Steve Ballmer (sjefen i selskapet, journ.anm.) skal gå av, og det koker over av artikler om at det siste tiåret har vært deres «lost decade», sier Dag Inge Fjeld til Dagbladet.

Videre mener Fjeld at kampanjen som er rettet mot Apple er svært klønete utført. Når de først skal angripe en konkurrent, bør det gjøres mer elegant. Fjeld trekker fram Apples kampanje fra 1984 da de lanserte den første Macintosh-maskinen. I det som har blitt kåret til tidenes beste reklamefilm gikk de til angrep på IBM, som var den tids store datagigant.

- Jeg tror ikke Microsoft vinner noen nye vnner på dette. Det er ikke elegant utført. Husk at da Apple lagde 1984 og skulle ta «Big Brother» spilte det på at IBM var «Blue Brother». Det var subtilt. Det der mestrer ikke Microsoft i det hele tatt. De blir elefanten som kommer inn i en glassbutikk, sier Fjeld.

Samsung, Apples største konkurrent i mobilmarkedet, er heller ikke ukjent med å gå i angrep når pengemaskinen fra Cupertino lanserer nye telefoner. I fjor mobbet Samsung Apple-fansen i flere reklamefilmer - med relativt god suksess målt i mottakelse på sosiale medier. Samsung er også i medvind som selskap, mens for Microsoft har året vært et «annus horribilis».

Rotete Microsoft-år Microsoft rotet det skikkelig til for seg selv under spillmessen E3 og lanseringen av X-box, selskapts kanskje største suksess det siste tiåret, der de måtte gå tilbake på «alt» de sa og ga Sony initiativet med deres nye Playstation 4. I tillegg har Microsoft problemer med å få solgt sine Surface-nettbrett der de nå betaler iPad-eiere for å levere inn sine gamle Apple-brett mot at de kjøper Micrisofts produkt. På toppen av det hele sitter toppsjef Steve Ballmer på oppsigelse.

- Hva driver Microsoft med?

- Jeg tror vi har med en ledelse som er inkompetent. Jeg tenker først og fremst på Mark Penn, som ble rekruttert til Microsoft av Ballmer. Penn ble ansatt for å være en PR-guru, men mannen er en PR-katastrofe som ikke skjønner forbrukermarkedet. Han er mannen som lagde anti-Google-kampanjene i fjor med Bing («Don't be scroogled», journ.anm.), og jeg tror Mark Penn er den som har dratt Microsoft inn i dette.

VELLYKKET: Nokias lille pek mot Apple og påminnelse om at de har hatt fargerike telefoner en stund ble tatt godt i mot på nettet.
VELLYKKET: Nokias lille pek mot Apple og påminnelse om at de har hatt fargerike telefoner en stund ble tatt godt i mot på nettet. Vis mer

- Den nye Microsoft-sjefen må bruke den første timen på å kvitte seg med Mark Penn, sier Fjeld.

Microsoft tjener imidlertid fortsatt gode penger. Sist kvartal noterte selskapet seg et overskudd på nesten 5 milliarder dollar. Den store overraskelsen var at varelageret med Surface ble neskrevet med nesten en milliard dollar. Apple på sin side fikk et overskudd på nesten 7 milliarder dollar sist kvartal.

MARKEDSFØRINGSEKSPERT: Dag Inge Fjeld fra Markeshøyskolen i Oslo.
MARKEDSFØRINGSEKSPERT: Dag Inge Fjeld fra Markeshøyskolen i Oslo. Vis mer