GAPENDE HULL: Kort tid etter avgang ble deler av skroget revet av Airbus A321-maskinen. Foto: Anadolu / NTB Scanpix
GAPENDE HULL: Kort tid etter avgang ble deler av skroget revet av Airbus A321-maskinen. Foto: Anadolu / NTB ScanpixVis mer

Midt under flyturen ble en del av skroget revet løs

To svenske soldater var om bord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Passasjerene fikk ikke noe forvarsel før en stor del av skroget på en Airbus A321-maskin på vei fra Somalias hovedstad Mogadishu til nabolandet Djibouti plutselig var borte. Igjen var et gapende hull rett ut fra kabinen, melder BBC News.

10 000 fots høyde Hendelsen skjedde kort tid etter take-off fra Aden Adde-flyplassen, i 10 000 fots (3048 meters) høyde. Flygerne klarte å snu og lande, mens passasjerene samlet seg bak i kabinen, ifølge Airlive.net.

Rundt 180 personer befant seg om bord i flyet. To personer er meldt skadd, og ifølge enkelte meldinger er liket av en person funnet på bakken.

Onboard Jubba/Daalo Airlines this morning while it was on air for a few minutes we just heard a loud noise and couldn't...

Posted by Amb Awale Kullane on 2. februar 2016

Årsaken til hendelsen er ikke brakt på det rene. Flere beskriver en eksplosjon.

- Vi hadde vært i lufta i noen minutter da vi hørte et høyt smell. Vi kunne ikke se annet enn røyk i noen sekunder, og da sikten klarnet opp, så vi at en ganske stor del av flyet var borte, skriver den somaliske FN-diplomaten Amb Awale Kullane på Facebook.

Svensker uskadd To svenske soldater som deltar i EUs opplæringsprogram for den somaliske hæren, var blant passasjerene. De er uskadd, ifølge det svenske forsvaret.

- De er uskadde, men selvsagt rystet, sier Försvarsmaktens pressetalsmann Jesper Tengroth til Expressen.

Svenskene er tatt hånd om av helsepersonell og befinner seg i kveld fremdeles i Mogadishu.

Bombe? Myndighetene undersøker nå om årsaken kan være ei bombe som gikk av prematurt. Men også andre alternativer fins.

- Det var ikke en eksplosjon, men en feil ved flykroppen, sier Darren Howe, som observerte flyet på bakken etter landing, til BBC.

10 000 fot er forholdsvis lav høyde; mange rutefly cruiser i over 30 000 fot, og hadde hullet i skroget oppstått i en slik høyde, ville eksplosiv dekompresjon ha resultert, med katastrofale konsekvenser.

A321-maskinen tilhører det lille djiboutiske selskapet Daallo Airlines, som har en håndfull ruter på og rundt Afrikas horn. De har nylig gått sammen med somaliske Jubba Airways og dannet African Airways Alliance.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram