VIL LAGE UNDER- ELLER OEVRGANGER:  Veimyndighetene er i gang med å kartlegge hvordan midtdelere i trafikken kan unngå å bli dødsfeller for vilt. Her en elg som havnet i en campingvogn etter en kollisjon på  E136 mellom Bjorli og Åndalsnes i juli 2009. En yngre person ble sendt til sykehus med luftambulanse etter påkjørselen.
ARKIVFOTO: STURE JOHNSEN, SCANPIX .
VIL LAGE UNDER- ELLER OEVRGANGER: Veimyndighetene er i gang med å kartlegge hvordan midtdelere i trafikken kan unngå å bli dødsfeller for vilt. Her en elg som havnet i en campingvogn etter en kollisjon på E136 mellom Bjorli og Åndalsnes i juli 2009. En yngre person ble sendt til sykehus med luftambulanse etter påkjørselen. ARKIVFOTO: STURE JOHNSEN, SCANPIX .Vis mer

Midtdelere kan bli dødsfelle for småvilt

Veimyndighetene planlegger åpninger og underganger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Kompakte midtdelere kan redde menneskeliv. Men de har også sin bakside: småvilt kan havne i en dødsfelle. Dette prøver veimyndighetene å unngå når sikringstiltak planlegges.

Debatten om veisikring gikk høyt etter den tragiske trafikkulykken i Lavangsdalen i Troms for vel to uker siden.

Møteulykken krevde fem menneskeliv. Eksperter mener ulykken neppe ville ha skjedd hvis veien var bygget med midtdeler.

- Vi har ingen fullgod statistikk å bygge på, men vi drøfter sammenhengen mellom midtdelere og påkjørsel av dyr i veibanen. Ikke minst er vi opptatt av at utformingen skal være til minst mulig hinder for dyr som krysser veien, sier Siri Guldseth til NTB.

Hun har et spesielt ansvar for viltspørsmål og miljø i Statens vegvesen, og er derfor opptatt av utformingen.

- Jeg anbefaler åpne midtdelere, slik at iallfall de små dyrene som rev, grevling og piggsvin kan komme seg uskadd over veien, sier hun.

Kartlegging Også i Vegdirektoratet sentralt er man opptatt av problemstillingen. Direktoratet har utarbeidet en egen tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei. Fire konkrete tiltak gjelder viltpåkjørsler og følges opp i handlingsplanperioden 2010 til 2013.

- Det skal gjennomføres en systematisk gjennomgang av alle registrerte viltpåkjørsler og forholdene på stedet. Det vil gjøre det mulig å fremme stedstilpassede tiltak. Vi håper å få kartleggingen avsluttet i løpet av neste vinter, opplyser sjefingeniør Erland Røsten i direktoratets miljøseksjon til NTB.

10 prosent Målet er i løpet av planperioden å utbedre 10 prosent av de registrerte spesielt utsatte punktene med tilpassede tiltak. Veimyndighetene vil også sørge for å etablere tilstrekkelig med over- og underganger, spesielt tilpasset storvilt som elg og hjort.

Et toårig program for evaluering av allerede gjennomførte tiltak, er nettopp avsluttet.
Direktoratet vet ikke eksakt konsekvensene for vilt der midtdelere er satt opp de seneste år.

- Men dette skyldes muligens at de ikke har vært satt opp på steder der det har vært registrert flest viltpåkjørsler, for eksempel i Østerdalen og Trøndelag-fylkene, sier Erland Røsten.

- Vi har utarbeidet håndbøker og sendt informasjon til aktuelle regioner om hvilke hensyn som bør tas ved valg og oppsetting av midtdelere. Målet er på best mulig måte å kombinere vilthensyn og trafikksikkerhet, blant annet møteulykker, sier Røsten.

Det er mange varianter av midtdelere å velge mellom. De høye og kompakte av betong, eller lettere typer som gir «undergang» for småvilt.

Hvilken type som skal anvendes må avgjøres lokalt, mener sjefingeniøren.

(NTB).