Midtdelere kan bli dødsfelle for småvilt

Veimyndighetene planlegger åpninger og underganger.

VIL LAGE UNDER- ELLER OEVRGANGER:  Veimyndighetene er i gang med å kartlegge hvordan midtdelere i trafikken kan unngå å bli dødsfeller for vilt. Her en elg som havnet i en campingvogn etter en kollisjon på  E136 mellom Bjorli og Åndalsnes i juli 2009. En yngre person ble sendt til sykehus med luftambulanse etter påkjørselen.
ARKIVFOTO: STURE JOHNSEN, SCANPIX .
VIL LAGE UNDER- ELLER OEVRGANGER: Veimyndighetene er i gang med å kartlegge hvordan midtdelere i trafikken kan unngå å bli dødsfeller for vilt. Her en elg som havnet i en campingvogn etter en kollisjon på E136 mellom Bjorli og Åndalsnes i juli 2009. En yngre person ble sendt til sykehus med luftambulanse etter påkjørselen. ARKIVFOTO: STURE JOHNSEN, SCANPIX . Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Kompakte midtdelere kan redde menneskeliv. Men de har også sin bakside: småvilt kan havne i en dødsfelle. Dette prøver veimyndighetene å unngå når sikringstiltak planlegges.

Debatten om veisikring gikk høyt etter den tragiske trafikkulykken i Lavangsdalen i Troms for vel to uker siden.

Møteulykken krevde fem menneskeliv. Eksperter mener ulykken neppe ville ha skjedd hvis veien var bygget med midtdeler.

- Vi har ingen fullgod statistikk å bygge på, men vi drøfter sammenhengen mellom midtdelere og påkjørsel av dyr i veibanen. Ikke minst er vi opptatt av at utformingen skal være til minst mulig hinder for dyr som krysser veien, sier Siri Guldseth til NTB.

Hun har et spesielt ansvar for viltspørsmål og miljø i Statens vegvesen, og er derfor opptatt av utformingen.

- Jeg anbefaler åpne midtdelere, slik at iallfall de små dyrene som rev, grevling og piggsvin kan komme seg uskadd over veien, sier hun.

Kartlegging Også i Vegdirektoratet sentralt er man opptatt av problemstillingen. Direktoratet har utarbeidet en egen tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei. Fire konkrete tiltak gjelder viltpåkjørsler og følges opp i handlingsplanperioden 2010 til 2013.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer