TRE PÅ TOPP: Nettsiden til Ap og Frp får terningkast 5, Venstre følger med en firer, mener Dagbladets panel. Foto: Faksimile
TRE PÅ TOPP: Nettsiden til Ap og Frp får terningkast 5, Venstre følger med en firer, mener Dagbladets panel. Foto: FaksimileVis mer

Migrene, børst og køntri

Dagbladets panel slakter og hyller partienes nettsider. Se hele testen og 40 terningkast!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Hvor flinke partiene er til å bruke nettet defineres ikke bare av hjemmesidene, men hvor flinke de er til å bruke sosiale medier, der velgerne faktisk bruker mesteparten av tiden sin, sier internett- og mediekommentator Jan Omdahl.

Med bare ni dager igjen til valget og mange usikre velgere, kan turen ut på verdenveven være avgjørende.

Vi samlet leder i samfunnsavdelingen og kommentator i Dagbladet, Martine Aurdal, rådgiver for samfunnskontakt i Burson Marsteller, Marte Haabeth Grindaker og Jan Omdahl for å se på hva partiene flesker til med på nett.

- Den amerikanske valgkampen viste hvor stor kraft nettet har til å mobilisere og overtale velgerne. Norske partier har i år brukt mye penger og tid på veven, men mye er ikke gjort riktig, sier Jan.

Frp og Ap vinner
I Dagbladets test stikker Frp og Ap av med seieren.

- Jeg synes Frp er svake på deltakelse og sosiale medier, men tror at siden treffer sitt publikum godt. Den får sympatisører til å komme seg på stand eller stille opp for Siv på et torgmøte, sier Marte.

Hos Ap er propagandafaktoren lavere, men de har satset mer på sosiale medier som Twitter, Facebook og Origo.

Martine mener også de største partiene er best på nett, mens Jan gjerne skulle sett at Venstre stakk av med seieren for kampanjesiden liberal.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Venstres valgnettside er absolutt ikke uten svakheter. Men den er klart best på å inkorporere sosiale medier og invitere til politisk debatt på nettsida. Derfor mener jeg partiet hadde fortjent topplasseringen, sier Omdahl.

---------------------------------

Faderlig
Vi starter jakten på beste hjemmeside hos Rødt, som kan sikre rødgrønt flertall etter valget.

- Dårlig belyste videoopptak med røde stjerner og flagg i bakgrunnen forteller hvilket parti vi er hos, sier Jan.

Rødt.no er enkelt bygd og underholdningen består av at ansiktene til 1. kandidatene Erling Folkvord og Torstein Dahle forandres mellom faderlig og smilende, når du velger å lese mer om temaer som «økonomisk krise» og «Afghanistan».

Linker til partiets profil hos sosiale verktøy som Twitter, Facebook, Youtube og Flickr er lett synlig.

- Jeg synes den er ryddig og pen, men jeg savner enkle måter å involvere meg på, sier Marte.

SLAKT: Senterpartiets nettsider kommer dårligst ut.
SLAKT: Senterpartiets nettsider kommer dårligst ut. Vis mer

Siden får skryt for tydelighet.

- De politisk fanesakene står klart plassert øverst. Det savner jeg hos flere andre partier, sier Martine Aurdal.

Meny-
sosialisme

Sv.no får pluss for vennetjenesten oppavsofaen.no. Her kan du lage en tale sammen med Kristin og sende til en venn. Ellers vekker ikke hjemmesiden særlig begeistring.

- Førsteinntrykket av sv.no er mye meny og lite innhold. Datasymboler fra 90-tallet dominerer, sier Jan om de over 20 klikkbare temaene som møter leseren.

- Hva mener SV er «viktig» på disse sidene. Hvor skal vi, undrer Marte.

DAGBLADETS PANEL: Martine Aurdal, Marte Haabeth Grindaker og Jan Omdahl har testet de forskjellige partienes nettsider. Foto: Krister Sørbø / Dagbladet
DAGBLADETS PANEL: Martine Aurdal, Marte Haabeth Grindaker og Jan Omdahl har testet de forskjellige partienes nettsider. Foto: Krister Sørbø / Dagbladet Vis mer

Partiet har flotte flashbannere øverst som skal vekke leserens oppmerksomhet om politiske saker.

- De skifter for raskt og jeg mister tålmodigheten. Politikken er ikke synlig nok, sier Martine.

Søkesidene er de klart beste i testen.

Under «spør Kristin» kan velgerne stille spørsmål, men en tom «besvarte-boks» innbyr ikke. Er ikke Kristin på nett med velgerne?

- At de fronter twitterkontoer og blogger er bra, men skulle lagt inn feeden på sin egen side. Statsråd Bård Vegar Solhjell er en av nettets mest profilerte, men usynlig her. Sv.no minner mest om et digitalt partiprogram, konkluderer Jan.

Tvang, bensin og børst
Einar Førdes utsagn «Vi er alle sosialdemokrater» er en gammel klisje, men Det norske Arbeiderparti bruker faktisk www.dna.no.

Panelet møtes av en pop-up der Jens ber oss skrive inn en epostadresse. De i panelet som ofte er innom partiets hjemmesider irriterer seg.

- Jeg synes allikevel det er bra å tvinge folk til aktivitet. Slike kampanjesider skal brukes til å mobilisere, sier Jan.

Martine merker seg at de sosiale verktøyene er lett tilgjengelige.

- Jeg slipper å rulle nedover for å finne blogger og slikt. Hele siden får plass i skjermbildet, det er bra, sier Martine. 

viktigtfordeg.no kan velgerne skrive meninger på en digital plakat. Jan skriver at han vil ha billigere bensin og børst og signerer med journalistens navn. Dagen etter ligger den interaktive plakaten der, med hele fem Ap-roser i stemmer fra andre brukere.

- Tjenesten er det hippeste fra noe parti dette valget, sier Jan, mens tusenvis av meningsytringer sees på skjermen.

De grå skyggene som avtegner seg i bakgrunnen av en smilende Stoltenberg imponerer ikke.

- Det gir meg litt Kreml- og byråkrati-følelse. Sidene er strukturerte, men jeg blir ikke begeistret og får ikke lyst til å redde verden. Det burde jeg jo, fordi jeg liker Ap, innrømmer Marte.

Det er vanskelig å finne engasjerende politikk på forsiden av dna.no. Søkemotoren er god.

Migrene og o-fag
Senterpartiet innrømmet tidlig i valgkampen at de nedprioriterte valgkamp på nett. Det synes. Sp09.no ser ut som en litt avansert blogg, i en irrgrønn farge som ikke appellerer.

- Jeg får lett migrene og det gjør vondt å se på når vi klikker oss rundt på Sp sine sider, sier Marte, mens hun skjuler øynene bak hendene.

Sp får pluss for hele fire tilgjengelige fargekombinasjoner for å hjelpe blinde og svaksynte. Lenker til sosiale nettverk høytplassert.

Layouten minner om barneskolen og o-fagplakatene som hang i klasserommet på 90-tallet. Videoene på forsiden forteller oss at vi er på internett.

Fresht - med barnesykdommer
- Jeg synes det er rart at Venstre har valgt liberal.no som kampanjeside. De er små nok til bare å trenge én nettside, sier Marte.

Siden er bygget som et sosialt forum. Internett- og mediekommentator Jan er begeistret.

- Dette er den fresheste nettsiden dette valget. Den er interaktiv og har kandidater og politikk lett tilgjengelig. Men de gjør den feilen at de mest opptatt av seg selv, for oss som kommer utenfra er det litt vanskeligere å la seg fenge.

Barnesykdommer og mangler gjør at siden ikke virker helt ferdig. Når panelet søker på «skole», kommer det opp blogger og leserinnlegg. Vil man vite hva partiet faktisk har vedtatt må man lete selv. Pluss for integrerte blogger.

- Dette den eneste siden man kan vende tilbake til å regne med at noe nytt har skjedd, sier Jan.

- Jeg skjønner ikke hva Venstre vil med denne siden, sier Martine.

Politikerne presenteres på demokratisk vis i en bildemeny. Akershus-politiker Abid Raja har selvfølgelig kapret litt av rommet her også. Med sin egen video poserer han i dommerkappe og Norges lover trykket til brystet, men hans mange twittermeldinger og medieutspill er vanskeligere å finne.

Blogg og kollektmobil
Krf.no er rask til vise fram sosiale medier og blogger, men har en litt barnslig framtoning.

- Det er iskrembokstaver og symboler overalt, sier Martine.

Et innslag på KrF-TV med trønder-kandidaten Øyvind Håbrekke er forfriskende. I vanlige partivideoer er politikeren inne i det sterile tv-studioet. Håbrekke snakker bedre om klimapolitikk og KrF når han er i fjellet med ski på beina.

Nettsiden gjør det lett for velgerne å delta i valgkampen med en ryddig kalender, godt synlig nyhetsbrev og det er tydelig hvor man kan donere.

Det siste er jo kirkefolket kjent for og KrF har sin egen mobilkollektbøsse. Medd bilde av en tohundrelapp som fysisk stappes ned i en mobilskjerm. Mot normalt overlater ikke KrF noe til fantasien.

Søkemotoren på siden et stort minus. Søker man vårt testord «skole», kommer alt mellom himmel og jord opp, det sender oss i alle fall ikke til partiets skolepolitikk.

«Aksjekurser» og buttons
De konservative på høyre.no følger ideologiske takter ved å «forandre for å bevare»: Valgkampsidene er nemlig lagt som et skall oppå de gamle.

Øverst på siden formelig ropes «Høyres hovedsaker valg 2009», fulgt av et lite «Les mer» under. På et stort bilde skuler jern-Erna på oss og testpanelet blir usikre. Hva hovedsakene er vet man ei - ikke blir det fristende med et ekstra klikk for å se dem heller.

- Mye blått og lite politikk, sier Jan.

Vi ruller nedover. Under flash-banneret tikker det inn små meldinger som enkelte paneldeltakere først mistenkte er aksjekurser.

- Det er kanskje i målgruppen, glipper det fra Marte, før hun avslører for dem som sitter lengre vekk fra skjermen at meldingene er rullende lenker til alle partiets valg-bloggere.

Marte er begeistret for «button-maskinen» nederst på siden. Etter at alle har laget buttons med navnet sitt på (anbefales!), ser Dagbladets panel etter mer å gjøre, men blir skuffet.

Ifølge Høyres kalender er det neste som skjer i Høyres verden valgdagen og deretter konstitueres Stortinget 1. oktober. Hva hvis velgerne vil møte Erna på stand?

Under «engasjer deg» kan man bli med å farge Norge blått eller steke vafler til Per-Kristian Foss.
 
Propagandamaskinen
Frp.no har de nok tv, radio, podcast og flashreklamer til å gjøre Obama misunnelig.

Og en countrymusikkvideo med Siv.

Kampanjesidene vitner om arbeidet med å skape et strømlinjeformet partiapparat de siste årene, men også hvordan dissidentene og de kreative innspillene ties i hjel.

I stor kontrast til liberal.no er det ingen brukerdeltakelse, diskusjonsforum eller lenker til medlemmenes blogger. Ei heller twitterfeed eller annet spenstig som kan klusse det til i valgkampen.

- De har en propagandateknisk bra design og ser ikke partiaktig ut for folk, sier Jan.

- Men hvorfor har de ikke medlemmer av folket på front, spør Martine.

Frp.no har laget en chattetjeneste panelet tester og liker. I andre enden er «Celina», som svarer på spørsmål innen sekunder.

Vi under oss om det kanskje er Sivs venninne Celina Midelfart, men konkluderer med at navnet kanskje er valgt som en honnør til sminkeprinsessen, for her overlates intet til tilfeldighetene.

Partiets kalender og søkemotor fungerer utmerket. Panelet lar seg imponere, men ikke begeistre, ettersom interaktivitet og velgernes adgang til å bidra er lik null.

KLARER MYE MED LITE: Rødt
KLARER MYE MED LITE: Rødt Vis mer