Militært superfly styrtet ved rullebanen

Første B-2-krasj noensinne. 6 milliarder kroner opp i røyk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Midt under selvstendighetsfesten i Kosovo styrtet i dag ett av flyene som var med på å redde landet ut av Milosovics blodige jerngrep i 1999.

Bombeflyet av typen B-2 krasjet ved en flybase på den USA-kontrollerte stillehavsøya Guam. Tjukk, svart røyk som veltet opp fra et område bak kontrolltårnet på Anderson Air Force Base vitnet om at det er lite igjen av supermaskinen.

Ulykke er den aller første for flytypen, som har vært i drift i 15 år.

Milliardmaskin

Hvert enkelt fly kostet i snitt rundt 1,2 milliarder dollar å produsere - over 6,3 milliarder kroner selv etter dagens lave kurs.

Den flaggermuslignende «flygende vingen» hadde såvidt rukket å ta av fra rullebanen før den gikk rett i bakken.

- Flyet var i ferd med å ta av med tre andre fly på deres siste flight fra Guam i et oppdrag som har vart i fire måneder, en del av USAs konstante tilstedeværelse med bombefly vest i Stillehavet. Etter krasjet ble de tre andre flyene holdt på bakken, sier major Eric Hilliard ved Hickham flybase på Hawaii til nyhetsbyrået AP.

De to pilotene ombord klarte å ta i bruk katapultsetene i cockpiten og reddet livet ved å skyte seg ut i fallskjerm. Etterpå ble de fraktet bort i helikoptre mens alt av utrykningskjøretøyer på flybasen hastet til krasjstedet.

KRASJET VED FLYPLASSEN: Røyken etter flystyrten var synlig flere kilometer unna på Guam.
KRASJET VED FLYPLASSEN: Røyken etter flystyrten var synlig flere kilometer unna på Guam. Vis mer

En av soldatene er innlagt på sykehus med skader, men tilstanden er stabil.

Superflyet som styrtet hadde ifølge luftforsvaret ikke skarpe bomber ombord, og traff til alt hell ingen bygningene i området.

- En militær undersøkelseskommisjon skal undersøke skal undersøke hva som forårsaket styrten, opplyser kaptein Sheila Johnston til AP.

Bombet Milosovic, Saddam og bin Laden

Det er bare det amerikanske luftforsvaret som har B-2, som ble utviklet i heftig hemmelighetskremmeri på 1980-tallet. Det totale antallet gikk i dag fra 21 til 20.

Flyene ble første gang brukt i bombeoperasjoner under NATOs massive luftangrep Kosovo-krigen i 1999. Senere har den svarte dødsmaskinen vært sentral i både Afghanistan i 2001 og under USAs invasjon av Irak to år senere.

B-2 Spirit er utstyrt med stealth-teknologi som forhindrer eller begrenser mulighetene for at det spesielle flyet blir oppdaget på radar. Samtidig har det unike aerodynamiske egenskaper. Dette gjør det mulig å operere i luftrom som ellers ville vært fullstendig beskyttet av radar og antiluftskyts, og flyene har en rekkevidde på over 10 000 kilometer uten å fylle drivstoff.

De ekstremt kostbare bombeflyene ble opprinnelig bygd med tanke på krig mot Sovjetunionen, men det gikk kort tid fra det første B-2-flyet hadde sin offentlige jomfrutur i 1989 til murens fall.

Militært superfly styrtet ved rullebanen

En opprinnelig plan om å produsere over 100 fly ble da skrinlagt av George Bush senior.

<B>KRIGSMASKIN:</B> B-2 leverer død fra stor høyde, hittil helt uten tap av militære liv på amerikansk side.
<B>AERODYNAMISK:</B> Superflyet er ekstremt flatt og med en minimalt antall vinkler som kan reflektere radar.